W postępowaniu kwalifikacyjnym w sprawach nadawania specjalizacji techniczno budowlanej, stosuje się następujące przepisy:
- Regulaminu Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w sprawie nadawania uprawnień budowlanych.
- ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U.2024 r. poz. 725 z poź. zm.)
- rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych
w budownictwie (Dz. U. z 2019 r. poz. 831) - ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 z poźn. zm.),
- statutu samorządu zawodowego inżynierów budownictwa,
- regulaminu Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa,
- regulaminu Okręgowych Komisji Kwalifikacyjnych Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.
Na podstawie art. 14 ust 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U.2024 r. poz. 725 z poź. zm.) oraz § 9 i 10 rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. z 2019 r. poz.831) osoba ubiegająca się o uzyskanie specjalizacji techniczno – budowlanej potwierdza:
- posiadanie uprawnień budowlanych bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności, w której wyodrębniono daną specjalizację,
- odbycie, pięcioletniej praktyki w zawodzie w zakresie specjalizacji w ramach posiadanych uprawnień budowlanych bez ograniczeń: przy sporządzaniu projektów
- w przypadku specjalizacji do projektowania; na budowie - w przypadku specjalizacji do kierowania robotami budowlanymi.
Do wniosku (wzór nr 1) należy dołączyć:
- odpis posiadanych uprawnień budowlanych bez ograniczeń,
- oświadczenie potwierdzające odbycie 5-letniej praktyki (wzór nr 2),
- formularz osobowy (wzór nr 3),
- życiorys zawodowy,
- oświadczenie o zgodności z prawdą złożonych dokumentów (data oświadczenia musi być zgodna z datą wniosku złożonego przez kandydata) (wzór nr 4).
Ważne:
- W/w dokumenty należy składać w teczce formatu A-4 (z gumką), należy nakleić wzór opisu teczki (wzór nr 5).
- Wszystkie oryginały dokumentów sporządzone przez kandydata – wniosek, życiorys, zaświadczenie o odbyciu praktyki zawodowej, karta osobowa powinny być sygnowane datą i podpisem.
- Akta powinny zawierać m.in. oryginały lub notarialnie poświadczone za zgodność z oryginałem kopie lub kserokopie dokumentów lub kopie niepoświadczone jeśli zostały wydane przez Małopolską OIIB.