Małopolska Okręgowa
Izba Inżynierów
Budownictwa w Krakowie

Nadawanie uprawnień budowlanych

ZAKRES NADAWANYCH UPRAWNIEŃ I SPECJALNOŚCI, W KTÓRYCH SĄ NADAWANE:

Uprawnienia nadawane są do projektowania lub/ i do kierowania, bez ograniczeń lub w ograniczonym zakresie, w następujących specjalnościach:

    • konstrukcyjno-budowlanej;
    • inżynieryjnej mostowej,
    • inżynieryjnej drogowej,
    • inżynieryjnej kolejowej w zakresie kolejowych obiektów budowlanych
    • inżynieryjnej kolejowej w zakresie sterowania ruchem kolejowym
    • inżynieryjnej hydrotechnicznej,
    • inżynieryjnej wyburzeniowej;
    • instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń telekomunikacyjnych,
    • instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych,
    • instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych.

PODSTAWA PRAWNA:

  1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U.2024.725 z poź. zm.),
  2. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (t.j. Dz.U.2023.551 z późn. zm.),
  3. Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz.U.2014.768),
  4.  Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U.2019.831).

KOMPLET DOKUMENTÓW NA UPRAWNIENIA BUDOWLANE:

  1. Wniosek o nadanie uprawnień budowlanych.
  2. Odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych I i II stopnia albo dokumentu potwierdzającego posiadanie tytułu zawodowego technika lub mistrza, albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika (patrz Uwagi pkt 4).
  3. Suplement do dyplomu I i II stopnia albo wypis z przebiegu studiów potwierdzony przez kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni (patrz Uwagi pkt 4).
  4. Dokument potwierdzający zmianę nazwiska.
  5. Formularz osobowy.
  6. Dowód uiszczenia pierwszej raty opłaty za postępowanie kwalifikacyjne.
  7. Dokumenty potwierdzające odbycie praktyki zawodowej:
  1. Uprawnienia osób potwierdzających praktykę zawodową (patrz Uwagi pkt 4).
  2. Ksero zaświadczenia o przynależności do Izby osób kierujących praktyką z okresu potwierdzania praktyki.
  3. Poświadczenie zatrudnienia np. kserokopia umowy o pracę, o dzieło, zlecenie, świadectwa pracy, zaświadczenie z kadr, wpis CEIDG.
  4. Życiorys zawodowy.
  5. Wykaz prac projektowych wykonanych w ramach odbytej praktyki zawodowej – dot. tylko praktyki projektowej (należy wymienić wszystkie projekty, w których kandydat uczestniczył).
  6. Kserokopia posiadanych uprawnień budowlanych.
  7. Oświadczenie o zgodności z prawdą złożonych dokumentów.

UWAGI:

  1. Dokumenty należy złożyć do właściwej Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej OIIB według miejsca zamieszkania.
  2. Dokumenty należy składać w teczce formatu A-4 z gumką i nakleić „Wzór opisu teczki”.
  3. Dokumenty należy ułożyć w teczce zgodnie z podaną wyżej kolejnością. Załącznik złożony z kilku kartek musi być spięty. Prosimy nie wkładać dokumentów do koszulek.
  4. Dokumenty powinny być składane w formie oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez organ, który wydał dokument, notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym. Dotyczy to zarówno dyplomów i suplementów kandydata, jak również uprawnień budowlanych osób kierujących praktyką kandydata. Wyjątek stanowią uprawnienia budowlane wydane przez Małopolską OKK (po 1.01.2003 r.) oraz zaświadczenia o przynależności do izby, które mogą być złożone w formie niepoświadczonych kserokopii. Natomiast uprawnienia budowlane wydane przez urzędy wojewódzkie i inne okręgowe izby wymagają poświadczenia wg zasady podanej na wstępie.
  5. Wszystkie dokumenty należy wypełniać DRUKOWANYMI literami (ręcznie lub na komputerze).
  6. Wszystkie oryginały dokumentów sporządzone przez kandydata – tj. wniosek, formularz osobowy, życiorys, wykaz prac projektowych, oświadczenie o zgodności z prawdą, powinny być sygnowane datą (złożenia dokumentów) i podpisem.
  7. Prawidłowy dokument zbiorczego zestawienia praktyki zawodowej (załącznik do oświadczenia potwierdzającego odbycie praktyki) powinien zawierać wszystkie wymagane informacje, określone w nagłówkach tabeli. Z uwagi na powtarzające się braki należy m.in. zwrócić uwagę na podanie charakterystycznych parametrów technicznych lub użytkowych danego obiektu, odpowiednich dla wnioskowanej specjalności uprawnień budowlanych (kolumna nr 2), charakter wykonywanych czynności, których opis winien zawierać informacje o czynnościach technicznych wykonywanych przez kandydata w poszczególnych etapach budowy lub projektowania (kolumna nr 5).
  8. Osoby dokumentujące praktykę zawodową w "Książkach praktyki zawodowej" zarejestrowanych do dnia 26 grudnia 2002 r. w urzędach wojewódzkich, winny w książce dokonać zbiorczego zestawienia praktyki zawodowej wg obiektów, z podziałem na praktykę przy sporządzaniu projektów i na budowie.

Ważne! Dokumentacja załączona do wniosku o nadanie uprawnień budowlanych jest przechowywana przez Izbę i nie podlega zwrotowi. Dotyczy to wszystkich złożonych dokumentów w tym dyplomów i suplementów do dyplomów. Osoby, składające wniosek o nadanie uprawnień budowlanych, chcące wykorzystać te dokumenty w przyszłości, powinny przed złożeniem wniosku sporządzić wierzytelne kopie tych dokumentów.

 

WZORY DOKUMENTÓW