§ 1
Okręgowa komisja rewizyjna jest organem okręgowej izby inżynierów budownictwa, określonym w art. 14 ust.1 pkt 3 i art. 23 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1946).
§ 2
1. Okręgowa komisja rewizyjna wykonuje obowiązki wynikające z ustawy, statutu i uchwał okręgowego zjazdu, a w szczególności:
1) kontroluje działalność statutową, finansową i gospodarczą okręgowej izby, w tym na zlecenie Krajowej Komisji Rewizyjnej wykonuje czynności kontrolne albo udziela informacji,
2) składa sprawozdania okręgowemu zjazdowi izby oraz Krajowej Komisji Rewizyjnej,
3) występuje z wnioskiem o udzielenie absolutorium okręgowej radzie izby.
2. Okręgowa komisja rewizyjna wykonuje swoje zadania głównie przez planowaną kontrolę, polegającą w szczególności na:
1) badaniu wykonania uchwał okręgowego zjazdu,
2) badaniu zgodności działania rady i innych organów izby z obowiązującymi przepisami, w tym RODO,
3) ustosunkowaniu się do sprawozdań finansowych okręgowej rady,
4) badaniu ksiąg, rejestrów, akt i innych dokumentów,
5) analizie spraw finansowych i gospodarczych prowadzonych przez okręgową radę.
3. Na wniosek prezydium okręgowej rady, okręgowa komisja rewizyjna opiniuje zamierzenia finansowe oraz gospodarcze prezydium rady.
4. Kadencja okręgowej komisji rewizyjnej trwa 4 lata.
5. W sprawach nagłych zadania określone w ust.1 pkt 1 wykonuje przewodniczący okręgowej komisji rewizyjnej. Czynności podejmowane przez przewodniczącego Komisji w tym trybie podlegają zatwierdzeniu przez Komisję na naj- bliższym posiedzeniu.
6. Okręgowa komisja rewizyjna zapewnia sprawne wykonywanie czynności nadzorczych wykonywanych przez Krajową Komisję Rewizyjną w zakresie dotyczącym działalności okręgowych komisji rewizyjnych, w szczególności poprzez umożliwienie udziału członków Krajowej Komisji Rewizyjnej w posiedzeniach okręgowych komisji rewizyjnych, przekazywanie Krajowej Komisji Rewizyjnej uchwał, protokołów z posiedzeń oraz protokołów z kontroli okręgowych komisji rewizyjnych, a także wykonywanie zlecanych przez Krajową Komisję Rewizyjną czynności kontrolnych albo udzielania informacji.
§ 3
1. Okręgową komisję rewizyjną tworzą: przewodniczący i 4÷6 pozostałych członków wybranych przez okręgowy zjazd w liczbie każdorazowo ustalonej przez ten zjazd.
2. Pierwsze posiedzenie nowo wybranej okręgowej komisji rewizyjnej zwołuje jej przewodniczący nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia wyboru. Dla ważności obrad niezbędna jest obecność co najmniej 2/3 liczby członków okręgowej komisji rewizyjnej.
3. Okręgowa komisja rewizyjna wybiera spośród swoich członków zastępców przewodniczącego oraz sekretarza. Wybrani zostają kandydaci, którzy otrzymali największą liczbę głosów, więcej jednak niż połowę oddanych ważnie głosów. W razie nieskuteczności wyborów przeprowadza się je ponownie.
4. Członkowie okręgowej komisji rewizyjnej sprawują funkcje zgodnie z art. 44 ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów. Przysługuje im zwrot kosztów poniesionych w związku z wykonywaną funkcją.
5. Jeżeli ktokolwiek ze składu okręgowej komisji rewizyjnej nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, przewodniczącemu komisji przysługuje prawo złożenia wniosku o jego odwołanie na najbliższym zjeździe izby.
§ 4
1. Okręgowa komisja rewizyjna odbywa swoje posiedzenia w miarę potrzeby, jednakże nie rzadziej niż raz w kwartale.
2. Posiedzenia okręgowej komisji rewizyjnej zwołuje jej przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek przewodniczącego Krajowej Komisji Rewizyjnej, przynajmniej jednego członka komisji rewizyjnej albo na wniosek okręgowej rady izby.
3. O terminie posiedzenia komisji należy powiadomić jej członków, co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, przesyłając zawiadomienie zawierające termin, miejsce i porządek obrad. W przypadku posiedzenia, o którym mowa w § 4a, zawiadomienie powinno zawierać również instrukcję dotyczącą przebiegu posiedzenia oraz informacje odnośnie danych teleinformatycznych, w tym danych do logowania, niezbędnych do udziału w posiedzeniu.
4. Komisja i jej prezydium decyzje swoje podejmują w drodze uchwał: w formie pisemnej, przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub w trybie obiegowym, w obecności co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego, które podpisują przewodniczący i sekretarz. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia. 4a. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do zespołów kontrolnych.
5. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisują: przewodniczący obrad i sekretarz. Protokół powinien zostać przyjęty na następnym posiedzeniu komisji i przesłany wraz z uchwałami do Krajowej Komisji Rewizyjnej.
6. Udział członków w posiedzeniach komisji rewizyjnej jest obowiązkowy (nieobecność wymaga usprawiedliwienia).
7. Prawo uczestniczenia w posiedzeniach okręgowych komisji rewizyjnych, z głosem doradczym, mają członkowie Krajowej Komisji Rewizyjnej.
8. Okręgowa komisja rewizyjna, po otrzymaniu protokołu Krajowej Komisji Re- wizyjnej z czynności nadzorczych zobowiązana jest do jego rozpatrzenia na najbliższym posiedzeniu oraz podjęcia w terminie określonym przez Krajową Komisję Rewizyjną działań w celu realizacji poleceń, wniosków i zaleceń w nim zawartych. O sposobie wykonania poleceń, wniosków i zaleceń okręgowa komisja rewizyjna niezwłocznie informuje Krajową Komisję Rewizyjną oraz przewodniczącego okręgowej rady.
§ 4a
1. Posiedzenia komisji mogą odbywać się w sposób umożliwiający równo- czesne komunikowanie się członków przy użyciu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość w czasie rzeczywistym, w tym telekonferencji lub videokonferencji albo systemów teleinformatycznych, w tym portalu internetowym członków PIIB. Odbycie posiedzenia przy pomocy tych środków musi zapewniać wzajemne porozumiewanie się wszystkich uczestniczących w posiedzeniu członków komisji oraz innych osób uczestniczących w posiedzeniu. Przyjmuje się, że miejscem odbycia posiedzenia i sporządzenia protokołu jest miejsce pobytu przewodniczącego posiedzenia. Przewodniczący posiedzenia powinien zapewnić prawidłowy przebieg tak odbytego posiedzenia oraz zaprotokołowanie podjętych uchwał. Do- puszcza się podpisanie protokołu oraz uchwał za pomocą podpisów elektronicznych lub w trybie obiegowym.
2. Głosowanie przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość może być przeprowadzone wówczas, gdy posiedzenie odbywa się w formie określonej w ust. 1 lub gdy członkowie komisji nie są obecni w jednym miejscu, ale mogą się porozumiewać w szczególności, za pomocą portalu internetowego członków PIIB, telefonu, poczty elektronicznej, komunikatora internetowego lub każdego innego środka technicznego, zapewniającego bezpośrednie komunikowanie się.
3. W przypadku wykorzystania środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, gdy posiedzenie odbywa się w formie telekonferencji lub videokonferencji, rozpoczęcie formalnego głosowania może zostać poprzedzone poddaniem przez przewodniczącego posiedzenia pod dyskusję przedstawionego projektu uchwały wraz z uzasadnieniem. W razie propozycji zmian do projektu uchwały, ostatecznej redakcji projektu dokonuje przewodniczący posiedzenia i zarządza głosowanie.
4. Odbiór głosu od członków komisji podczas posiedzenia odbywanego przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, gdy posiedzenie odbywa się w formie określonej w ust. 1, odbywa się w sposób wskazany przez przewodniczącego posiedzenia, przy czym nie ma przeszkód w ustaleniu różnych środków komunikacji w celu odbioru głosów w jednym głosowaniu. W razie wątpliwości uznaje się, że:
1) przy komunikowaniu się przy pomocy telekonferencji lub videokonferencji, członkowie komisji oddają swoje głosy ustnie przewodniczącemu posiedzenia;
2) przy komunikowaniu się drogą elektroniczną, faksową lub za pośrednictwem poczty elektronicznej członkowie komisji oddają swój głos za pomocą tych środków komunikacji na wskazany w zarządzeniu głosowania numer telefonu, numer faksu lub adres poczty elektronicznej wskazując jaki głos oddają poprzez ustną wypowiedź przez telefon lub wpis na nośniku elektronicznym „za”, „prze- ciw”, „wstrzymuję się” oraz wskazanie imienia i nazwiska oraz daty głosowania, a także podpisu (podpisu elektronicznego), jeżeli są do tego warunki techniczne.
5. Niezwłocznie po zakończeniu głosowania przewodniczący posiedzenia przy pomocy telekonferencji lub videokonferencji, za pośrednictwem portalu internetowego członków PIIB, poczty elektronicznej lub telefonicznie lub ust- nie za pomocą narzędzia umożliwiającego porozumiewanie się na odległość informuje członków komisji o wynikach głosowania.
6. Podejmowanie uchwał w sposób, o którym mowa w ust. 1 może dotyczyć spraw, które wymagają tajnego głosowania jeżeli zastosowane środki bezpośredniego porozumiewania się na odległość zapewnią zachowanie tajności.
7. Na wniosek przewodniczącego komisji, komisja może podejmować uchwały poza posiedzeniem. Podejmowanie uchwał poza posiedzeniem następu- je w trybie pisemnym (obiegowym) lub przy wykorzystaniu środków bez- pośredniego porozumiewania się na odległość, w szczególności portalu internetowego członków PIIB, poczty elektronicznej lub faksu.
8. Wniosek o podjęcie uchwały w trybie obiegowym oraz projekty uchwał, które mają zostać podjęte w trybie obiegowym doręczane są, wraz z uzasadnieniem, wszystkim członkom komisji w portalu internetowym członków PIIB, na wskazany przez członka komisji adres korespondencyjny, albo faksem lub pocztą elektroniczną, jeżeli poszczególni członkowie komisji uprzednio wyrazili zgodę na elektroniczną formę zawiadomienia podając adres poczty elektronicznej lub numer faksu, na jaki takie zawiadomienie powinno zostać wysłane.
9. W przypadku uchwał podejmowanych przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, wniosek o podjęcie uchwały przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość oraz projekty uchwał wraz z uzasadnieniem dostarczane są wszystkim członkom komisji w portalu internetowym członków PIIB, pocztą elektroniczną lub faksem.
10. W przypadku wniosku o podjęcie uchwały w trybie obiegowym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość powinien zostać oznaczony termin oddawania głosów oraz szczegółowy opis, w jaki sposób członkowie komisji mogą oddawać głosy. Termin ten nie może być krótszy niż trzy dni od daty doręczenia wniosku o podjęcie uchwały.
11. Komisja podejmuje uchwały w trybie obiegowym w ten sposób, iż każdy z biorących udział w głosowaniu członek komisji składa podpis na projekcie uchwały poddanej pod głosowanie. Składając podpis członek komisji powinien jedno- znacznie zaznaczyć, czy głosuje „za” lub „przeciw” uchwale bądź „wstrzymał się” od głosu. Brak takiego zaznaczenia spowoduje, że głos będzie uważany za nie- oddany. W przypadku podejmowania uchwał w trybie obiegowym, głosowanie uważa się za zakończone i – w razie podjęcia uchwały – uchwałę za podjętą, z chwilą upływu oznaczonego terminu oddawania głosów lub odpowiednio datę otrzymania przez przewodniczącego komisji egzemplarzy uchwały podpisanych przez wszystkich członków komisji, cokolwiek nastąpi wcześniej.
12. Komisja podejmuje uchwały poza posiedzeniem przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość w ten sposób, iż każdy z biorących udział w głosowaniu członków komisji oddaje głos w portalu internetowym członków PIIB, przesyłając wiadomość za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres wskazany we wniosku o podjęcie uchwały przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub faksem na wskazany numer, załączając do wiadomości projekt uchwały poddanej pod głosowa- nie i zaznaczając w treści wiadomości jednoznacznie, czy głosuje „za” czy „przeciw” uchwale bądź „wstrzymał się” od głosu. W braku takiego zaznaczenia głos będzie uważany za nieoddany. Głosowanie uważa się za zakończone i – w razie podjęcia uchwały - uchwałę za podjętą z chwilą upływu terminu oznaczonego dla oddawania głosów lub z chwilą oddania głosów przez wszystkich członków komisji biorących udział w głosowaniu, cokolwiek nastąpi wcześniej.
13. Komisja może również podejmować uchwały poza posiedzeniem przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość w sposób umożliwiający równoczesne komunikowanie się w czasie rzeczywistym oraz wzajemną identyfikację pomiędzy wszystkimi członkami komisji biorącymi udział w głosowaniu, w tym videokonferencję lub telekonferencję. Z tak przeprowadzonego głosowania przewodniczący komisji sporządza protokół zawierający treść podjętych uchwał i wyniki głosowania.
14. Uchwała podjęta w trybie, o którym mowa w ust. 1-13 jest ważna, gdy wszyscy członkowie komisji zostali skutecznie powiadomieni o treści projektu uchwały w trybie określonym w ust. 1-13.
15. Obecność członków komisji przy podejmowaniu uchwały z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających bezpośrednie porozumiewanie się na odległość ustala się na podstawie liczby członków biorących udział w głosowaniu.
16. Przepisy ust. 1-15 stosuje się odpowiednio do zespołów kontrolnych.
§ 5
1. Pracami okręgowej komisji rewizyjnej kieruje jej przewodniczący.
2. Do zakresu czynności przewodniczącego okręgowej komisji rewizyjnej należy, w szczególności:
1) reprezentowanie komisji,
2) opracowanie planu pracy komisji i czuwanie nad jego realizacją,
3) podział pracy pomiędzy członków komisji,
4) zwoływanie posiedzeń komisji i przewodniczenie im,
5) podpisywanie korespondencji w imieniu komisji,
6) składanie w imieniu komisji informacji lub sprawozdań na posiedzeniach plenarnych okręgowej rady oraz na okręgowym zjeździe.
3. Zastępca przewodniczącego wskazany przez komisję jest stałym zastępcą przewodniczącego i w razie jego nieobecności wykonuje wszystkie jego uprawnienia i obowiązki.
4. Do obowiązków sekretarza należy, w szczególności:
1) protokołowanie posiedzeń,
2) prowadzenie korespondencji,
3) kompletowanie dokumentacji komisji.
§ 6
1. Okręgowa komisja rewizyjna, za wiedzą przewodniczącego okręgowej rady, przeprowadza kontrolę w składzie co najmniej trzech członków, w tym przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego.
2. W nagłych lub wyjątkowych wypadkach doraźną kontrolę może rozpocząć sam przewodniczący.
3. Okręgowa komisja rewizyjna w uzgodnieniu z przewodniczącym okręgowej rady może powoływać biegłych i ekspertów w określonych odrębnymi przepisami wypadkach lub na zakończenie kadencji okręgowej rady.
§ 7
1. Z każdej kontroli przeprowadzonej przez okręgową komisję rewizyjną sporządza się protokół, który powinien zawierać wnioski i zalecenia.
2. Protokół z kontroli obejmujący wnioski i zalecenia oraz uchwały okręgowej ko- misji rewizyjnej przewodniczący komisji przekazuje niezwłocznie przewodniczącemu okręgowej rady oraz przewodniczącemu Krajowej Komisji Rewizyjnej.
3. Wnioski i zalecenia okręgowej komisji rewizyjnej z kontroli izby są przedstawiane przez przewodniczącego okręgowej komisji rewizyjnej na najbliższym posiedzeniu okręgowej rady i podlegają rozpatrzeniu przez okręgową radę nie później niż na następnym posiedzeniu okręgowej rady.
§ 8
1. Przewodniczący okręgowej komisji rewizyjnej jest zapraszany i ma prawo uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach okręgowej rady i jej prezydium.
2. Członkowie okręgowej komisji rewizyjnej, na zaproszenie przewodniczącego okręgowej rady, mogą uczestniczyć w posiedzeniach okręgowej rady i jej prezydium z głosem doradczym, podczas omawiania spraw statutowych, finansowych i gospodarczych.
§ 9
Członkowie prezydium okręgowej rady, przewodniczący organów Izby oraz pracownicy biura okręgowej izby obowiązani są udzielać na żądanie okręgowej komisji rewizyjnej ustnych oraz pisemnych wyjaśnień.
§ 10
1. Pełną obsługę administracyjną okręgowej komisji rewizyjnej zapewnia biuro okręgowej izby.
2. Wydatki okręgowej komisji rewizyjnej pokrywane są z budżetu okręgowej izby.
§ 11
1. W razie wygaśnięcia mandatu lub trwałej niemożności pełnienia funkcji przez przewodniczącego okręgowej komisji rewizyjnej, czynności jego sprawuje wiceprzewodniczący.
2. Sprawowanie funkcji przewodniczącego przez wiceprzewodniczącego trwa do czasu wyboru nowego przewodniczącego przez okręgowy zjazd.
§ 12
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie zastosowanie mają postanowienia zawarte w ustawie o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa i statucie samorządu zawodowego inżynierów budownictwa.