Małopolska Okręgowa
Izba Inżynierów
Budownictwa w Krakowie

Laureaci 2022

 

inż. Krzysztof Migdał

absolwent Politechniki Krakowskiej Wydziału inżynierii Lądowej na kierunku budownictwo, specjalność drogi, ulice, lotniska
W latach 1999 do 2009 pełnił funkcję zastępcy dyrektora w zarządzie dróg powiatu krakowskiego, a od roku 2011 działa na rzecz gminy Miejskiej Kraków sprawach inwestycji Zarządu Infrastruktury Komunalnej Transportu
Prowadził nadzór nad procesem przygotowania I realizacji budowy estakady tramwajowej wraz z budową układu drogowego pomiędzy ulicami Lipska a wielicką
Od roku 2016 członek zarządu spółki Trasa Łagiewnicka, inżynier kontraktu Budowy Trasy Łagiewnickiej. W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej pełnił bezpośredni nadzór inwestorski nad
realizacją obiektów mostowych i tunelowych.

mgr inż. Tomasz Wójcik


inżynier budownictwa, dyrektor kontraktu firmy Budimex realizującej projekt i budowę obwodnicy Zabierzowa ‎w ciągu drogi ‎krajowej nr 79‎.
Pełni funkcję kierownika budowy przy przebudowie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Podgórze oraz przebudowy linii tramwajowej na odcinku Rondo Mogilskie – Al. Jana Pawła II – Plac
Centralny wraz z systemem sterowania ruchem w Krakowie. Zastępca dyrektora kontraktu i kierownik budowy Trasy Łagiewnickiej.

 

inż. Mateusz Gronicz


w 2010 roku ukończył studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, kierunek budownictwo, w specjalność mosty i budowle podziemne.
W czasie jego kariery brał udział m.in. w realizacji budowy mostu na Skawie w ramach przełożenia linii kolejowej zbiornika Świnna Poręba, budowy mostu w Rabie Niżnej, w Jurkowie.
Uczestniczył w budowie drogi S7 na odcinku Lubień - Rabka Zdrój. Od zeszłego roku kierownik budowy.

Laureaci 2021

 

Łukasz ŚLAGA (BO) - w kategorii projektowanie

 

  • mgr inż.
  • Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
  • członek MOIIB  nr MAP/BO/0337/16

Projekt budowlany i wykonawczy przebudowy i rozbudowy budynków Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie – Hale D, E, H i L

 

 

Maria ŚLIWA (BO) - w kategorii wykonawstwo

  • mgr inż.
  • Politechnika Krakowska
  • Członek MOIIB nr MAP/BO/6641/02

 

Budowa Piłkarskiego Centrum Treningowo-badawczego Polski Południowej dla Szkoły Mistrzostwa Sportowego oraz Cracovii w Rącznej gm. Liszki.

 

W kategorii „Projektowanie” tytuł Inżyniera Roku 2021 oraz statuetka została przyznana mgr. inż. Łukaszowi Śladze za projekt budowlany i wykonawczy przebudowy i rozbudowy budynków Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie
– Hale D, E, H i L.

Zespół budynków Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie położony jest przy ul. św. Wawrzyńca w Krakowie na terenie dawnej zajezdni tramwajowej i autobusowej. Kompleks zajezdni powstawał w latach 1882 – 1938 i był wielokrotnie przekształcany. Ostatnia przebudowa, która miała miejsce w latach 2019-2021 obejmowała podpiwniczenie zabytkowych hal D, E i H, budowę nowej podziemnej hali ekspozycyjnej L oraz budowę podziemnych i naziemnych łączników między halami. Przedsięwzięcie to pozwoliło na podwojenie dotychczasowej powierzchni ekspozycyjnej Muzeum do 6 000 m2 i stworzenie spójnego, wewnętrznego układu komunikacyjnego. Główne roboty konstrukcyjne polegały na podbiciu budynków historycznych metodą iniekcji strumieniowej i mikropalowania; wykonaniu nowych, zespolonych (stalowo-betonowych) stropów o dużej nośności i dużej rozpiętości na cele ekspozycyjne; zabezpieczeniu substancji historycznej, w tym dachów hal w czasie wykonania podpiwniczenia.

Mgr inż. Łukasz Ślaga – rodowity krakus z zagórzańskimi korzeniami. Jak mówi o sobie sam jest naukowcem - praktykiem, dydaktykiem z powołania a projektantem z zamiłowania. Od ukończenia studiów na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej w 2012 roku, jest asystentem i doktorantem w Katedrze Konstrukcji Żelbetowych i Sprężonych Politechniki Krakowskiej, cały czas łącząc pracę zawodową z pracą naukową. Od 5 lat prowadzi z powodzeniem własne biuro projektów konstrukcyjnych.

W działalności zawodowej poza projektowaniem nowych obiektów, wśród których na uwagę zasługują m.in. Oddział Archiwum Narodowego w Nowym Sączu, nastawnia kolejowa w Sławkowie oraz budynek centrum obsługi studentów dla potrzeb Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej w Jarosławiu, zajmuje się obiektami historycznymi. Jest autorem projektów przebudów i adaptacji m.in. Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, Muzeum Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej w Oświęcimiu, Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce, rekultywacji i remontu konserwatorskiego fortu nr 2 „Kościuszko” w Krakowie w zakresie bastionów I – III wraz z kurtynami, remontu wieży kościoła NMP w Gdowie, remontu dzwonnicy przy Bazylice Mniejszej p.w. św. Mikołaja biskupa w Bochni.

Jest autorem kilku systemów prefabrykowanych, m.in. strunobetonowych pali oraz żelbetowych i strunobetonowych płyt nawierzchni drogowo-tramwajowej i drogowo-kolejowej. Część swojej działalności poświecił projektowaniu obiektów przemysłowych – w 2019 roku zaprojektował we Wrocławiu system 4 zbiorników retencyjnych z betonu sprężonego o łącznej pojemności 60 tysięcy metrów sześciennych, które przeszły z powodzeniem próby szczelności a sama inwestycja jest w trakcie rozruchu i będzie stanowić jeden z największych systemów retencyjnych w Europie.

Prywatnie interesuje się historią i fizyką. Jest szczęśliwym mężem i dumnym tatą dwóch córek.  
 

W kategorii "Wykonawstwo" statuetkę i tytuł Inżyniera Roku 2021 otrzymuje mgr inż.  Maria Śliwa za budowę Piłkarskiego Centrum Treningowo-badawczego Polski Południowej dla Szkoły Mistrzostwa Sportowego oraz Cracovii w Rącznej, gm. Liszki.

W latach 2019-2021 Maria Śliwa była kierownikiem realizacji kontraktu na budowie Piłkarskiego Centrum Treningowo-badawczego Polski Południowej dla Szkoły Mistrzostwa Sportowego oraz Cracovii w Rącznej gm. Liszki.  Częścią kompleksu jest m. in. wyposażone w system podgrzewania i oświetlenia boisko główne, cztery pełnowymiarowe boiska treningowe o nawierzchni naturalnej w tym dwa oświetlone, jedno boisko z nawierzchnią sztuczną i oświetleniem oraz hala o konstrukcji drewnianej. W ramach tej budowy powstał budynek bazy z zapleczem szatniowym, pomieszczeniami odnowy biologicznej zawodników, kuchnią i jadalnią oraz częścią hotelową. Do głównego boiska bazy przylega budynek trybun z 508 miejscami siedzącymi. Teren został zagospodarowany wraz z małą architekturą, drogami wewnętrznymi i parkingami. Budowa ta otrzymała tytuł Budowy roku 2021.

Mgr inż. budownictwa wodnego Maria Śliwa jest absolwentką Politechniki Krakowskiej, swoją pracę dyplomową obroniła w 1983 roku. Pracę w budownictwie rozpoczęła w 1984 roku w firmie Energoprzem na budowie Elektrociepłowni Łęg Etap IV na stanowisku mistrz budowy do 1986r. Po trzyletnim urlopie wychowawczym za porozumieniem stron podjęła pracę w nowo powstałej Spółce Przedsiębiorstwo Budowlano Produkcyjne „ŁĘGPRZEM” Sp. z o.o., gdzie nadal pracuje.

W następnych latach jako kierownik budowy i kierownik realizacji kontraktów realizowała m.in. :

  • rozbudowy, remonty i modernizacje budynków biurowych, technicznych  i magazynowych Zakładu Energetycznego w Krakowie przy ul. Dajwór,  ul. Hodura, Biuro obsługi Klienta ul. Śląska 10, budynek Rejonu Dystrybucji ul. Łagiewnicka 60 w Krakowie, budynki i zaplecze techniczne Rejonu Energetycznego w Nowym Sączu i w Słomnikach,
  • dla MOTOGAMA sp. j. – zespół trzech hal magazynowych wraz z częścią biurową, drogi, place i parkingi wraz z uzbrojeniem terenu,
  • Sanktuarium Bożego Miłosierdzia Kraków – Łagiewniki - Dom Duszpasterski, Wieża widokowa,
  • stan surowy Regionalnego Centrum Oświatowo Sportowego w Dobczycach dla Gminy Dobczyce,
  • przedszkole w Tenczynku,
  • budynki mieszkalne w Krakowie  ul. Zamkowa 2, ul. Sołtysowska 10, osiedle przy ul. Łupaszki,  Osiedle Podgaje Etap I ,
  • Rodzinny Dom Dziecka i Dom Zakonny w Sawinie przy ul. Leśnej 5 wraz z infrastrukturą dla Zgromadzenia Sług Bożego Miłosierdzia,
  • COMARCH Etap IV – budynek przychodni imed z częścią biurową,
  • realizowane na zlecenie Uniwersytetu Jagiellońskiego w systemie „zaprojektuj i wybuduj” Narodowe Centrum Promieniowania Elektromagnetycznego do Celów Badawczych „SOLARIS” w Krakowie – funkcja Kierownika ds. Realizacji Kontraktu,
  • budynek piekarni z częścią biurową  Złoty Kłos w Dobczycach,
  • rozbudowa zakładu WAWEL SA Etap V,
  • budowa Nowego Zakładu WAWEL SA w Dobczycach.

W życiu prywatnym: mąż, dwójka dorosłych dzieci i Misia - owczarek podhalański. Hobby w wolnym czasie
to od wczesnej wiosny do późnej jesieni ogród.

Laureaci 2020

 

Lech SOBIESZEK (BO) - w kategorii projektowanie

  • mgr inż.
  • Politechnika Krakowska, Wydział Budownictwa Lądowego
  • członek MOIIB  nr MAP/BO/0858/01

Kompleksowy projekt renowacji w zakresie konstrukcji budynku Muzeum Miasta Krakowa - Pałac pod Krzysztofory, wraz z nadzorem autorskim

 

Tomasz CZUPRYNA (IS) - w kategorii wykonawstwo

 

  • mgr inż.
  • Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Górnictwa
    i Geoinżynierii
  • Członek MOIIB nr MAP/IS/0170/16

 

Realizacja sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Tarnowie

 

W kategorii „Projektowanie” tytuł Inżyniera Roku 2020 oraz statuetkę Kapituła przyznała mgr. inż. Lechowi Sobieszkowi.

Mgr inż. Lech Sobieszek jest absolwentem Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej. Zawodowo działa od 1980 roku. Posiada uprawnienia wykonawcze i projektowe w specjalności konstrukcjo-budowlanej oraz uprawnienia Państwowej Służby Ochrony Zabytków do prowadzenia prac budowlanych i projektowych w obiektach zabytkowych.

W 2001 roku został  Rzeczoznawcą Państwowym w zakresie konstrukcji, a w 2017 rzeczoznawcą Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków. W latach 1985 – 2005 pełnił funkcję biegłego sądowego w zakresie budownictwa. Początkowo pracował jako kierownik budowy obiektów przemysłowych i mieszkaniowych.

Od 1991 roku prowadzi własną pracownię projektową w głównej mierze wykonującą  projekty renowacji konstrukcji obiektów zabytkowych oraz projekty w zakresie budownictwa mieszkaniowego i komunalnego.

W dorobku mgr inż. Lecha Sobieszka są między innymi projekty:

- renowacji i wzmocnienia kościoła św. Mikołaja w Krakowie (nagroda amerykańskiego International Concrete Repair Institute za renowacyjny projekt roku 2013),

- renowacji i wzmocnienia budynku Muzeum Archeologicznego w Krakowie,

- renowacji klasztoru w Hebdowie,

- renowacji klasztoru w Imbramowicach,

- remontu Klasztoru w Staniątkach

- wzmocnień budynków klasztoru Dominikanek w Krakowie,

- remontu kamienic przy ulicach: św. Jana 1, św. Jana 15, Floriańskiej 15,

- remontu budynku Collegium Novum, ul. Szewska 2, ul. Gołębia 5,

- remontu budynku kuchni na terenie obozu Auschwitz,

- remontu budynku Wikarówki i budynku nr 5 na Wawelu,

- prac remontowych Klasztoru na Skałce wraz z nadzorem konstrukcyjnym,

- a także ekspertyza kaplicy cmentarnej w Kiszyniowie (na zlecenie Ministerstwa Kultury).

W 2020 roku przekazano do użytkowania Muzeum Miasta Krakowa – Pałac pod Krzysztofory – dla tego obiektu nasz laureat wykonał ekspertyzy konstrukcyjne oraz kompletne projekty renowacji w zakresie konstrukcji obiektu. Równocześnie pełnił nadzór autorski w tym zakresie.

Prywatnie miłośnik jazdy na motorze, obecnie na motocyklu Harley-Davidson. Wyprawy: Alpy, Chorwacja, USA, Szkocja no i oczywiście Polska. W okresie zimowym narty, najchętniej Dolomity. Członek Krakowskiego Bractwa Kurkowego. Wpisany do Złotej Księgi Absolwentów PK w roku 2015.

 

W kategorii „Wykonawstwo” statuetkę i tytuł Inżyniera Roku 2020 otrzymuje mgr inż. Tomasz Czupryna za realizację sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Tarnowie.

mgr inż. Tomasz Czupryna po ukończeniu nauki w Zespole Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie podjął studia na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W 2006 roku uzyskał tytuł mgr. inż. inżynierii środowiska, a w roku 2015 uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej bez ograniczeń. Dwa lata później otrzymał świadectwo kwalifikacyjne „D” uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń instalacji i sieci. Nasz laureat legitymuje się 15-letnim doświadczeniem w branży budowlanej. Główne projekty, które realizował jako kierownik robót lub kierownik kontraktu, to:

– modernizacja Mościckiego Centrum Kultury w Tarnowie (obecnie Centrum Sztuki Mościce z wielofunkcyjną salą kinowo-teatralną na 600 osób),

–  rozbudowa budynku pływalni Delfin w Połańcu,

–  budowa sali gimnastycznej w Mokrem (gmina Grudziądz),

–  budowa przedszkola w Bieruniu Nowym,

–  budowa budynku administracyjnego Starostwa Powiatowego w Garwolinie,

–  rozbudowa Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie.

Ostatnią z zakończonych realizacji jest sala koncertowa Zespołu Szkół Muzycznych w Tarnowie, stawiająca bardzo wysokie wymagania akustyczne. Budowa ta została uhonorowana tytułem Budowa Roku 2020 w Ogólnopolskim konkursie organizowanym przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa.

Prywatnie mgr inż. Tomasz Czupryna ma wspaniałą żonę i dwójkę dzieci, z którymi lubi spędzać czas na nartach i nie tylko. W wolnym czasie interesuje się sportem, ze wskazaniem na piłkę nożną i polityką krajową. Jedną z pasji jest też gra na gitarze akustycznej. Prowadzi aktywny tryb życia i stara się zarażać ludzi uśmiechem.

Laureaci 2019

 

Stanisław Janusz CZERNIK (BO) - w kategorii projektowanie

 

  • dr inż.
  • Politechnika Krakowska, Wydział Budownictwa Lądowego
  • członek MOIIB  nr MAP/BO/0102/16

Projekt budowlany i wykonawczy wieży widokowej ze ścieżką przyrodniczo-edukacyjną w koronach drzew w Krynicy-Zdroju

 

Tomasz BLECHARSKI (BO) - w kategorii wykonawstwo

 

  • mgr inż.
  • Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej
  • Członek MOIIB nr MAP/BO/0896/05

 

Realizacja siedziby Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie-Prokocimiu

 

W kategorii „Projektowanie” tytuł Inżyniera Roku 2019 oraz statuetka zostały przyznane dr. inż. Stanisławowi Czernikowi za projekt budowlany i wykonawczy wieży widokowej ze ścieżką przyrodniczo-edukacyjną w koronach drzew w Krynicy-Zdroju.

Dr inż. Stanisław Janusz Czernik –  góral rodem z Bukowiny Tatrzańskiej. Mieszka w Krakowie, ale każdego dnia tęskni za Podhalem i – jak mówią słowa popularnej piosenki – „chce wracać do hal”. Absolwent słynnej zakopiańskiej budowlanki indeks politechniki zapewnił sobie już w technikum, jako laureat Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych. Po ukończeniu studiów na Wydziale Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej związał się z biurem projektowym KB – Projekty Konstrukcyjne. Ma na koncie wiele zrealizowanych, ciekawych koncepcji (od Centrów Badań Innowacyjnych, przez ekspertyzy zabytkowych budowli, po projekty odbudowy ruin zamków). Przyglądając się jego karierze edukacyjnej i zawodowej należy wysnuć wniosek: uwielbia wygrywać konkursy. Był laureatem olimpiad, konkursu organizowanego przez NOT, stypendystą Rady Ministrów w szkole średniej i na studiach. Wygrał również konkurs na asystenta w Instytucie Projektowania na Wydziale Architektury PK, gdzie pracuje równolegle z praktyką inżynierską. W karierze zawodowej dr. inż. Stanisława Czernika na uwagę zasługują dwa konkursy nagrodzone tytułami Budowa Roku:

- w roku 2018 za halę gimnastyczną krakowskiego Sokoła - ekspertyza i rysunki wykonawcze wzmocnienia zadaszenia (nagroda I stopnia),

- w roku 2019 za wieżę widokową w Krynicy-Zdroju.

Ten ostatni projekt (w głównej mierze) zrealizowany w Biurze KB – Projekty Konstrukcyjne, zapracował również na tytuł Inżyniera Roku 2019.  Wieża widokowa w Krynicy-Zdroju  była budowana etapami, a jednym z największym wyzwań było posadowienie wewnętrznego trzonu stalowego o wysokości 49,5 m. Podczas budowy zastosowano nowatorskie systemy montażu i kolejności ich złożenia. Ścieżka wraz z wieżą zaprojektowana została w ten sposób aby zminimalizować konieczność wycięcia drzew.

Dr inż. Stanisław Czernik regularnie bywał na tej budowie, ale jej rozmach i wyjątkowość poczuł dopiero wtedy, gdy po raz pierwszy na sam szczyt zabrał żonę i tatę. Ich reakcja była tak spektakularna, że wtedy poczuł się spełniony jako inżynier: dla takich chwil warto robić, to co robimy!

 

W kategorii „Wykonawstwo”: statuetkę i tytuł Inżyniera Roku 2019 otrzymuje mgr inż. Tomasz Blecharski za realizację nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie-Prokocimiu

Mgr inż. Tomasz Blecharski, absolwent budownictwa na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, na rynek pracy w charakterze inżyniera wkroczył w 1998 r. Na koncie ma kilkadziesiąt spektakularnych realizacji. Brał udział w projektowaniu m.in.  Instytutu Biologii Molekularnej i Biotechnologii UJ, modernizacji zakładów Philippa Morrisa, huty w Głogowie i Bytomiu oraz realizacji kilku centrów handlowych, w tym Galerii Kazimierz w Krakowie i Plazy w Poznaniu, kompleksów mieszkaniowych (os. Europejskie, Browar Lubicz w Krakowie), biurowców (Edison i Pascal w Krakowie) oraz obiektów specjalistycznych (Łącznik Balice czy Centrum Nauki i Badań EiT we Wrocławiu) . Od 2003 r. jest związany z WARBUDEM. Był kierownikiem projektu budów Serwerowni Onet oraz szpitala CUMRIK, które zostały nagrodzone tytułem Budowy Roku 2009 i 2013. Od 2015 r. pracował na budowie nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie-Prokocimiu jako dyrektor kontraktu. We wrześniu ta inwestycja otrzymała tytuł Budowy Roku 2019.

Warbud SA - jako lider konsorcjum - wykonał największy  zespół szpitalny w Polsce i jeden z największych w Europie. Obiekt powstał w formule „zaprojektuj i wybuduj”. To ultranowoczesny kompleks dwudziestu obiektów, wśród których znajduje się dziewięć ośmiokondygnacyjnych budynków szpitalnych, rozpiętych na blisko 15-ha działce. Pomieści 925 łóżek, największy w Polsce blok operacyjny składający się z 20. sal operacyjnych (w tym     dwie hybrydowe i dwie transplantacyjne), 31 oddziałów klinicznych, 28 poradni specjalistycznych oraz bogate zaplecze techniczne i dydaktyczne. Ważną częścią inwestycji są obiekty drogowe i garażowe z 1254 miejscami parkingowymi, ciągami pieszymi i jezdnymi oraz lądowiskiem dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. SU ma ponad 3000 pomieszczeń. Przy pracach instalacyjnych i wykończeniowych pracowało w szczytowym momencie 1200 robotników i ponad 100 inżynierów. Kiedy pytamy Inżyniera Roku o kamienie milowe na tej ogromnej budowie, odpowiada, że trudno je wymienić. Było ich bowiem ponad 130. Trudno też zliczyć kilometry kabli, przewodów, tony betonu, stali i tysiące sztuk dostaw urządzeń i materiałów.

Jak twierdzi nasz laureat, w tym obiekcie wszystko jest „naj”: najnowocześniejszy, najbardziej innowacyjny, najbardziej ekologiczny, największy, najbardziej przyjazny dla pacjenta, personelu medycznego i szkolących się studentów. Części wspaniałego wyposażenia i wyjątkowych rozwiązań nie może w tej chwili w pełni wykorzystać, bowiem jego działalność została zdominowana przez potrzeby najciężej chorych na COVID-SARS-2. Strach jednak pomyśleć, co by było, gdybyśmy w dobie epidemii nie mieli w Krakowie najnowocześniejszego szpitala w Polsce.

Laureaci 2018

 

Stanisław KARCZMARCZYK (BO) - w kategorii projektowanie

Projekt modernizacji Muzeum Warszawy

  • dr inż.
  • członek MOIIB  nr MAP/BO/3353/01

 

Adam KNAPIK (BO) - w kategorii wykonawstwo

Wykonanie obudowy i dachów budynku kotłowni, pylonów nr 1 i nr 2 oraz nawy urządzeń elektrycznych i pomocniczych w czasie realizacji inwestycji nowego bloku energetycznego o mocy 910 MW w Elektrowni Jaworzno III

 

  • mgr inż.
  • Politechnika Krakowska, Wydział Budownictwa Lądowego, specjalność konstrukcje budowlane i inżynierskie
  • Członek MOIIB nr MAP/BO/0694/03
  • Członek Rady MOIIB od 2006 r.
  • Przedsiębiorstwo Rapid Sp. z o.o. – prezes firmy

 

Statuetki „Małopolski Inżynier Budownictwa” za rok 2018 otrzymali Kol. Stanisław KARCZMARCZYK w  kategorii projektant za "Projekt modernizacji Muzeum Warszawy" oraz Kol. Adam KNAPIK w kategorii wykonawstwo za „Wykonanie obudowy i dachów budynku kotłowni, pylonów nr 1 i nr 2 oraz nawy urządzeń elektrycznych i pomocniczych w czasie realizacji inwestycji nowego bloku energetycznego o mocy 910 MW w Elektrowni Jaworzno III”.

Muzeum Warszawy zajmuje 11 kamienic stanowiących zabudowę pierzei Rynku po stronie ul. Dekerta w  obrębie Rynku Starego Miasta. Wyróżniona I  nagrodą Prezydenta M. St. Warszawy modernizacja była pierwszym przedsięwzięciem rewitalizacji Muzeum Warszawy podjętym po II wojnie światowej. Kamienicom przywrócono pierwotną kolorystykę, pieczołowicie odnowiono zabytkowy wystrój zewnętrzny oraz wnętrza. Jury nagrody Prezydenta Warszawy podkreśliło, że w  sposób doskonały udało się kamienicom tworzącym Muzeum Warszawy przywrócić dawne piękno. W wyniku realizacji projektu zabytkowe kamienice wzbogaciły się o nowoczesne instalacje i urządzenia na miarę XXI wieku. Bardzo trudnym wyzwaniem było wprowadzenie nowoczesnych systemów wentylacyjnych, klimatyzacyjnych i skomplikowanych instalacji ochrony przeciwpożarowej ukrytych w  historycznych ścianach i  stropach, bardzo zróżnicowanych zarówno w  zakresie ich struktury, jak i  cech wytrzymałościowych. Laureat pełnił funkcję głównego projektanta koordynującego prace zespołu z  biura KB-Projekty  Konstrukcyjne.

Kotłownia elektrowni klasy 1000 MW z  kotłem przepływowym wraz z  kanałami spalin i  powietrza, rurociągami okołokotłowymi i  układem odazotowania spalin, jest wysoka na 130 m. Ze względów technologicznych taki obiekt musi mieć szczelną obudowę, zapewniającą utrzymanie odpowiednich warunków wewnątrz, a  także zapobiegającą oddziaływaniu hałasu na otoczenie zewnętrzne. W  trakcie realizacji zamontowano 46.000 m2 obudowy ścian z  płyt warstwowych oraz wykonano 7.500 m2 powierzchni dachów. Pomimo niesprzyjających warunków atmosferycznych, prace zostały wykonane zgodnie z  harmonogramem, co umożliwiło przeprowadzenie generalnemu wykonawcy próby ciśnieniowej kotła w zaplanowanym terminie.

Laureaci 2017

 

Krzysztof TOPOLEWICZ (BM) - w kategorii projektowanie

Most im. Kardynała Franciszka Macharskiego przez rzekę Wisłę
w ciągu Trasy Nowohuckiej w Krakowie

  • mgr inż.
  • Politechnika Gdańska, Wydział Budownictwa Lądowego
    – dyplom 1986 r.
  • członek POIIB  nr POM/BM/4984/01
  • 1986 - 2007 Transprojekt Gdański – od asystenta projektanta do kierownika zespołu
  • 2007 - 2011 Mott McDonald Ltd. – dyrektor biura projektowego
  • 2011 do nadal – własna działalność gospodarcza
    - Top Projekt
  • Kandydaturę zgłosił: Związek Mostowców RP O/Kraków


 

Bogusław PILUJSKI (BO) - w kategorii wykonawstwo

Most im. Kardynała Franciszka Macharskiego przez rzekę Wisłę
w ciągu Trasy Nowohuckiej w Krakowie

  • mgr inż.
  • Politechnika Wrocłąwska, Wydział Budownictwa Lądowego
    – dyplom 1978 r.
  • Członek MOIIB nr MAP/BO/5802/02
  • od 1978 r. Mostostal S.A. – projektant, mistrz budowy, kierownik budowy
  • od 2003 r.  Budimex Dromex – dyrektor oddziału infrastruktury komunikacyjnej
  • od 2005 r. Strabag – dyrektor oddziału
  • Laureat Nagrody I stopnia w konkursie PZITB "Budowa Roku 1999", Dyplo Honorowy za dzieło mostowe roku 2001 - Związek Mostowców RP, Nagroda PONTIFEX CRACOVIENSIS
  • Kandydaturę zgłosił: Związek Mostowców O/Kraków

 

Statuetki „Małopolski Inżynier Budownictwa” za rok 2017 otrzymali Kol. Krzysztof TOPOLEWICZ w  kategorii projektant oraz Kol. Bogusław PILUJSKI w kategorii wykonawstwo za „Most im Kardynała Franciszka Macharskiego przez rzekę Wisłę w ciągu Trasy Nowohuckiej w Krakowie”.

Most zlokalizowany jest w ciągu drogi ekspresowej S-7 na terenie miasta Krakowa tzw. „Trasy Nowohuckiej” od Węzła Igołomska do Węzła Rybitwy. Ta prze-prawa przez Wisłę złożona jest z dwóch niezależnych konstrukcji o  długości po 706,0 m. Każdy z  obiektów złożony jest z  trójprzęsłowych estakad najazdowych długości po ok. 155,0 m oraz mostów podwieszonych, dwupylonowych o  rozpiętości przęseł nurtowych 200,0 m. Wysokość pylonów wynosi 63,0 m. W pylonach zabetonowano siodła systemowe, przez które przewieszone są wanty. Każda wanta składa się z  od 24 do 37 splotów w  indywidualnych osłonkach. Najdłuższa wanta ma długość 105m, a całkowita długość splotów wantowych w moście wynosi ponad 280 km. Piękno przeprawy mostowej podkreśla ciekawa iluminacja.

 

Laureaci 2016

 

Mirosław MATRAS (BO) - w kategorii wykonawstwo

Budowa łącznicy kolejowej wraz z przystankiem osobowym
w ciągu linii kolejowych nr 97 Skawina - Żywiec i nr 98 Sucha Beskidzka - Chabówka

  • inżynier
  • 1998-2003 Politechnika Krakowska Wydział Inżynierii Lądowej. Kierunek: Zarządzanie i Marketing. Specjalność: Zarządzanie i Marketing  budownictwie. 2002-2003 PK WIL studia inżynierskie. Kierunek: Budownictwo  Specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
  • uprawnienia budowlane nr.: MAP/0193/OWOK/06  do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej – od 21.12.2006 r.
  • członek MOIIB – MAP/BO/0039/07 od 01.02.2007 r.
  • SKANSKA S.A – od 2004 do obecnie
  • kandydaturę zgłosiła SKANSKA S.A.

 

W tym roku Kapituła w imieniu Rady MOIIB przyznała tytuł Małopolskiego Inżyniera Budownictwa kol. inż. Mirosławowi Matrasowi – Absolwentowi Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.

Głównym osiągnięciem kolegi inżyniera na stanowisku Dyrektor Projektu jest budowa łącznicy kolejowej wraz  z przystankiem osobowym w ciągu linii kolejowych nr 97 Skawina – Żywiec i nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka. Jest to inwestycja, która jednocześnie poprawia komfort i bezpieczeństwo komunikacji w regionie jak  również skróci czas podróży do Zakopanego o kwadrans. Inwestycja, o wartości blisko 56,6 mln zł netto, na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. CRI Kraków, zrealizowała SKANSKA S.A. W ramach zadania powstało nowe torowisko, przystanek kolejowy na wysokości placu targowego i ogródków działkowych – Sucha Beskidzka Zamek. Przystanek ten obejmuje peron dostosowany do potrzeb osób z ograniczeniami, który wyposażony jest w oświetlenie, oznakowanie, tablice informacyjne (także z napisami w języku Braille’a) oraz windy i miejsca postojowe dla rowerów. Obok powstał też parking dla samochodów osobowych. Projekt zawarł w sobie budowę nowego mostu nad rzeką  Stryszawą i nasypy wzmocnione murami oporowymi. Inwestycja objęła także montaż rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i teletechnicznych.

  • Wykonanie murów oporowych – 750 mb
  • Wykonanie mostu nad rzeką Stryszawą – 67,1 m
  • Wykonanie torowiska  - 658 mb
  • Wykonanie sieci trakcyjnej  na całym odcinku
  • Wykonanie robót SRK
  • Budowa peronu 200 mb wraz z infrastrukturą parkingową

Ważnym aspektem całego projektu była poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, samochodowym i pieszym poprzez przebudowę czterech przejazdów kolejowo-drogowych w Suchej Beskidzkiej (na liniach nr 97  i nr 98). - Dzięki zamontowaniu nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (ul. Zamkowa, Piłsudskiego, Beniowskiego), a także wykonaniu trwalszych, gumowych nawierzchni na przejazdach (ul. Zamkowa i ul. Piłsudskiego). Również w celu zwiększenia niezawodności i bezpieczeństwa eksploatacji oraz przede wszystkim podniesienia komfortu podróżowania, na łącznicy został wykonany tor bezstykowy na bazie podkładów typu Y, które przenoszą do dwóch razy większe obciążenie termiczne, w przeciwieństwie do standardowych podkładów.

Głównym wyzwaniem okazała się m.in. lokalizacja samej linii kolejowej. Mieści się ona pomiędzy drogą krajową nr 28, a placem handlowym wybudowanym przez miasto Sucha Beskidzka. Kolejnym wyzwaniem było wykonanie robót w zaplanowanych zamknięciach torowych. Prace udało się zorganizować w taki sposób, by ograniczyć liczbę dni zamknięć. Skrócono czas uciążliwości prowadzenia ruchu pomiędzy Krakowem, a Zakopanem, ograniczono koszty komunikacji zastępczej, oraz prowadzono ruch podczas realizacji budowy z zachowaniem bezpieczeństwa dla osób pracujących na budowie, oraz uczestników ruchu. Kolejnym wyzwaniem stało się prowadzenie prac w korycie górskiej rzeki Stryszawy, bowiem rzeka potrafi w przeciągu kilku godzin stanowić zagrożenie powodziowe.  Na szczęście wszystkie roboty udało się zrealizować zgodnie z założeniami.

Łącznica kolejowa w Suchej Beskidzkiej skróci czas podróży do stolicy Tatr o piętnaście minut. A będzie jeszcze szybciej.

 

Laureaci 2015

Kazimierz ZAPART (IS) - w kategorii projektowanie

Realizacja Zbiorniki Wodociągowe "Górka Narodowa  Wschód" w Krakowie

  • mgr inż.
  • WBW Politechnika Krakowska – dyplom 1967
  • WISiW  Politechnika Krakowska – Studium Podyplomowe Ochrona Środowiska – 1973/74
  • Uprawnienia budowlane nr: 725/71/Kr do projektowania i kierowania robotami budowlanymi w specjalności inżynieria sanitarna
  • członek MOIIB  nr MAP/IS/3721/01
  • 1967-1971 Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Rolnictwa i Wsi w Wodę WODROL  (EL WOD) Kraków – starszy kierownik budowy
  • 1971-1989 Biuro Projektów budownictwa Komunalnego Kraków – od starszego asystenta  do starszego projektanta
  • 1989 -1992 Mercom sp. zo.o.  główny projektant pracowni wodno - ściekowej
  • 1992 do nadal własna działalność gospodarcza – Zapart-Kowalówka sp.j, Zapart-Projekt sp.j
  • Laureat wyróżnienia Małopolski Inżynier Budownictwa, ma w swoim dorobku zawodowym wiele projektów  zasilania w wodę miasta Krakowa,  w tym projektów  inwestycji  Raba I, Raba II oraz największych w Polsce zbiorników kołowych 4 x 34 000 m 3 w Sierczy.
  • Kandydaturę zgłosił: PZITS O/Kraków


 

Tomasz PTASZEK (BO) - w kategorii wykonawstwo

Realizacja Zbiorniki Wodociągowe "Górka Narodowa Wschód" w Krakowie

  • mgr inż.
  • WIL Politechnika Krakowska – dyplom 2007
  • Uprawnienia  budowlane nr: MAP/0375/OWOK/10 do kierowania robotami budowlanymi  w specjalności konstrukcyjno - budowlanej
  • Członek MOIIB nr MAP/BO/0563/11
  • 2007-2011 Fernandes&Soares- Polska Sp. z o.o. inżynier budowy
  • 2011  Instytut Turystyki w Krakowie  Sp. z o.o. kierownik ds. inwestycji,
  • od 2011 –  IDS-BUD S.A.   kierownik budowy
  • Laureat wyróżnienia Małopolski Inżynier Budownictwa, ma w swoim dorobku   budowę  Zespołu zabudowy mieszkaniowej w Paczółtowicach – inżynier budowy. Budowę  budynków mieszkalnych wielorodzinnych w Jaworznie -  kierownik robót. Budowę Ośrodka Zarybieniowego poniżej zapory w Świnnej Porębie -  kierownik budowy.
  • Kandydaturę zgłosił: PZITS O/Kraków

Laureaci 2014

Marcin MAZUR (BO) - w kategorii wykonawstwo

Realizacja Centrum Kongresowego - ICE Kraków

 

W tym roku Kapituła w imieniu Rady MOIIB przyznała tytuł Małopolskiego Inżyniera Budownictwa kol. mgr inż. Marcinowi Mazurowi - absolwentowi Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.

Głównym osiągnięciem kolegi inżyniera Marcina Mazura jest realizacja Centrum Kongresowego w Krakowie z garażem podziemnym, z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną. Jest to inwestycja, która budzi uznanie za skalę przedsięwzięcia
i sposób jego realizacji.

Ilustrują to dane techniczne zrealizowanego obiektu:

-   powierzchnia terenu objęta inwestycja 16.086,54 m2

-   powierzchnia zabudowy 8.051,69 m2

-   powierzchnia użytkowa 37.015,63 m2

-   kubatura brutto 280 473,68 m2

- ilość miejsc parkingowych 347

-   wymiary liniowe budynku długość 123,60 m, szerokość 95,50 m

-   wysokość budynku 27,90 m

Zrealizowany obiekt mieści salę audytoryjną na 2100 miejsc oraz mniejsze sale towarzyszące w tym teatralne S2 na 600 miejsc i kameralne S3 na 300 miejsc. Segment foyer zlokalizowany na czterech poziomach, który może pełnić funkcję reprezentacyjną przestrzeni publicznej dla widowni jak i przestrzeni ekspozycyjnej dla stoisk sponsorskich i wystawienniczych.

Laureat wyróżnienia Małopolski Inżynier Budownictwa rozwijał swoje umiejętności i doświadczenie zawodowe podczas rocznego stażu w Hiszpanii, a następnie, jako kierownik robót i kierownik budowy przy budowie stacji radarowej w Brzoskwini koło Krakowa, również jako kierownik budowy przy realizacji Centrum Handlowo-Usługowego w Ostrowcu Świętokrzyskim. W randze zastępcy kierownika kontraktu realizował Centrum Usługowo-Handlowe „Forum" w Gliwicach i już jako kierownik kontraktu przy realizacji Hali Sportowo-Widowiskowej w Ostrowcu Świętokrzyskim. To tylko najważniejsze realizacje z życiorysu zawodowego dzisiejszego laureata.

Laureaci 2013

Andrzej SZPILA (BO) - w kategorii wykonawstwo

Budowa Hali Widowiskowo-Sportowej KRAKÓW - ARENA

Andrzej SZPILA

  • magister inżynier budownictwa lądowego
  • Wydział Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej  - dyplom 1976
  • uprawnienia nr: BPP nr 174/83 z dn. 28.04.1983 r.
  • członek MOIIB nr: MAP/BO/0159/05
  • BIPROSTAL (1976-80)
  • BUDOSTAL-2 (1981-85)
  • MOSTOSTAL-Kraków, ul. Ujastek 7 (1986-2009)
  • MOSTOSTAL -Warszawa (od 2010r.)

jako kierownik budowy prowadził m.in. montaż instalacji odsiarczania w Elektrowni Połaniec, budowę zespołu magazynów klinkieru w Cementowni Nowiny, budowę Sortowni odpadów komunalnych w Łodzi, budowę Centrum Serwisowego i sprzedaży pojazdów MAN w Czeladzi, budowę Wydziału Neofilologii Uniwersytetu Śląskiego w Sosnowcu i modernizację Dworca Głównego we Wrocławiu. W latach 2011-2014 kierował budową Hali Arena w Krakowie, aktualnie, jako kierownik budowy buduje spalarnię w Szczecinie.

Przy budowie Hali KRAKÓW- ARENA pełnił funkcję Kierownika Budowy

 

Laureaci 2012

Jerzy GUNDELACH (BO) - w kategorii projektowanie

Centrum Kongresowe w Krakowie

Jerzy GUNDELACH

  • magister inżynier
  • WIL Politechnika Krakowska - dyplom 1982
  • uprawnienia nr: UAN-Upr. 302/87 do projektowania
    w specjalności konstrukcyjno-budowlanej
  • członek MOIIB nr: MAP/BO/5365/01
  • PROJECT SERVICE Biuro Inżynierskie (1993 r.)
  • kandydaturę zgłosił: PZITB O/Kraków

 

Włodzimierz JĘDRYCHOWSKI (BO) - w kategorii projektowanie

Centrum Kongresowe w Krakowie

Włodzimierz Jacek JĘDRYCHOWSKI

  • magister inżynier
  • WIL Politechnika Krakowska - dyplom 1982
  • uprawnienia nr: UAN-Upr. 319/87 do projektowania
    w specjalności konstrukcyjno-budowlanej
  • członek MOIIB nr: MAP/BO/5364/01
  • PROJECT SERVICE Biuro Inżynierskie (1993 r.)
  • kandydaturę zgłosił: PZITB O/Kraków

 

Krzysztof RUSEK (BD) - w kategorii wykonawstwo

DK28 III Etap odc. TARNAWA DOLNA - ZEMBRZYCE

Krzysztof RUSEK

  • magister inżynier
  • WIL Politechnika Krakowska - dyplom 2005
  • uprawnienia nr: MAP/0234/OWOD/06 do kierowania robotami budowlanymi w specjalności drogowej
  • członek MOIIB nr: MAP/BD/0291/10
  • Mota-Engil Central Europe S.A.
  • kandydaturę zgłosił: SITK RP O/Kraków

Laureaci 2011

Andrzej GARPIEL (BD) - w kategorii projektowanie

Rondo Ofiar Katynia w Krakowie.

Andrzej GARPIEL

  • magister inżynier
  • WIL Politechnika Krakowska - dyplom 1973
  • uprawnienia nr: BPP 39/81 do projektowania dróg i ulic
  • członek MOIIB nr: MAP/BD/5589/02
  • ARG Projektowanie Inwestycyjne Andrzej i Renata Garpiel spółka jawna (od 1992r.)

Marcin BRAŚ (BM) - w kategorii wykonawstwo

Wiadukt nad torami PKP w/c DK 79 w m. Krzeszowice.

Marcin BRAŚ

  • magister inżynier
  • WIL Politechnika Krakowska - dyplom 2002
  • uprawnienia nr: MAP/0110/OWOM/07 do kierowania robotami budowlanymi w specjalności mostowej
  • członek MOIIB nr: MAP/BM/0448/07
  • Mota – Engil Central Europe S.A

LAUREACI 2010

Wiesław BEREZA (BO) - w kategorii projektowanie

Remont Zamku w Pieskowej Skale.

Wiesław BEREZA

  • magister inżynier
  • WIL Politechnika Krakowska - dyplom 1995
  • uprawnienia nr: 146/2001 konstrukcyjno-budowlane
  • członek MOIIB nr: MAP/BO/3341/01
  • KB-Projekty Konstrukcyjne Sp. z.o.o.
  • PK Wydział Architektury

Krzysztof LANGE (BM) - w kategorii wykonastwo

Obwodnica m. Lubień w/c S-7.

Krzysztof LANGE

  • magister inżynier
  • WBL Politechnika Krakowska - dyplom 1969
  • uprawnienia nr: ONB-907u-80/73 - mosty, wiadukty, tunele
  • członek MOIIB nr: MAP/BM/3400/01
  • GDDKiA Oddział Kraków

Laureaci 2009

Jerzy WOWCZAK (BO) - w kategorii projektowanie

Podziemny parking pod Placem na Groblach w Krakowie.

Jerzy WOWCZAK

  • magister inżynier architekt
  • ukończył Politechnikę Krakowską - dyplom 1987
  • uprawnienia nr: 222/90 do kierowania budowy w specjalności architektonicznej
  • członek MOIIB nr: MAP/BO/2606/01
  • od 1990 roku wraz z żoną Ewą prowadzi działalność pn. Autorska Pracowania Projektowa

Jolanta SOBIERAJ (BO) - w kategorii wykonastwo

Rewaloryzacja budynku nr 7 w Zespole Budowli Zamku Królewskiego na Wawelu.

Jolanta SOBIERAJ

  • magister inżynier
  • ukończyła Politechnikę Wrocławską - dyplom 1981
  • uprawnienia nr: 294/94 do kierowania budowy w specjalności konstrukcyjno-budowlanej
  • uprawnienia do prac konserwatorskich nr: 20/96
  • członek MOIIB nr: MAP/BO/0673/01
  • od 2005 roku pracuje w Firmie Budowlanej FILIPOWICZ