Szanowni Państwo,
Zwracamy się z uprzejmą prośbą o pomoc i aktywne włączenie się do poprawy jakości aktualnych wzorców i standardów, poprzez udział w końcowych konsultacjach aktualizacji WR-D-22-1 ("Wytyczne projektowania odcinków dróg zamiejskich. Część 1: wymagania podstawowe").
Głównym celem realizacji zamówienia publicznego Ministerstwa Infrastruktury jest kompleksowe zweryfikowanie obecnych treści Wzorców i Standardów pod kątem ich zgodności z najnowszą wiedzą teoretyczną i praktycznymi uwarunkowaniami.
W ramach realizacji zamówienia Politechnika Krakowska wraz z ekspertami z innych ośrodków (Politechnika Warszawska, Politechnika Gdańska) przeprowadziła wśród zainteresowanych osób i podmiotów wstępne konsultacje (w formie ankiety), dotyczące zakresu postulowanych potrzeb aktualizacji. Wykorzystując m.in. zebrane uwagi została przygotowana propozycja aktualizacji WR-D-22-1, którą chcielibyśmy poddać konsultacji i dyskusji.
Państwa udział w tych konsultacjach pomoże ocenić zasadność wprowadzanych zmian i ich zgodność z oczekiwaniami wynikającymi z praktycznych zastosowań.
Państwa zaangażowanie jest niezbędne i kluczowe dla poprawy jakości WR-D-22-1, dlatego gorąco zachęcamy do czynnego uczestnictwa i oczekujemy na wszelkie uwagi i sugestie do 18.07.2025 r. (piątek).
Dodatkowo załączony jest list zachęcający do wzięcia udziału w tych pracach, przygotowany przez Zleceniodawcę (Ministerstwo Infrastruktury).
W celu ułatwienia śledzenia zmian zostały one zaznaczone w załączonym dokumencie (WR-D-22-1-02-2025.07_07_do_konsultacji.pdf). Poniżej podajemy ogólne zestawienie wprowadzonych zmian wraz z powodem ich wprowadzenia:
----------------------------------------------------------------
Zmiany redakcyjne:
1. Zmiany o charakterze edycyjnym, stylistycznym, aktualizacje wykazu opracowań.
2. Zmiany poprawiające zrozumienie i uzupełniające dotychczasowe zapisy WR-D-22-1.
3. Ujęcie w wytycznych urządzenia transportu osobistego i urządzenia wspomagające ruch które nie zostały zdefiniowane w WR-D-22-1.
4. Korekta definicji i symboli stosowanych w dokumencie.
----------------------------------------------------------------
Istotne zmiany merytoryczne:
5. Dodano informację o zasadach zmieniania (obniżania i podwyższania) prędkości do projektowania na ciągu drogowym.
6. Skorygowano wartości prędkości do projektowania dla drogi klasy GP wraz z opisami, wynikające z procedowanych zmian w DZ.U. 1518, 2022.
7. Skorygowano tab. 6.2.2, usuwając szerokość pasa ruchu 3,0m dla drogi klasy GP oraz zmieniając granicę krętości.
8. Dodano zalecenia dotyczące dostosowania dróg do występowania klęsk żywiołowych (podrozdział 6.5).
9. Dodano do uwarunkowań projektowania odcinków dróg, podrozdziały 7.5 (Bezpieczeństwo ruchu) i 7.6 (Projektowanie w trudnych warunkach).
10. Dodano opis w zakresie użytkowania dróg klas L i D dla mieszkańców i użytkowników okolicznych terenów oraz dostępności do elementów dróg klas wyższych służących potrzebom mieszkańców (rozdział 8).
11. Dodano zagadnienia związane z liniami rozgraniczającymi istniejących pasów drogowych (rozdział 9).
12. Uzupełniono podrozdział 10.1.1 (Wymagana odległość widoczności na zatrzymanie) o możliwość stosowania środków kompensujących zmniejszających wymaganą odległość widoczności na zatrzymanie.
13. Wprowadzono zmiany w zakresie projektowania strefy bez przeszkód (rozdział 11), przez opracowanie nowej wersji rozdział 11, zawierającej:
a) uaktualnienie zapisów dotyczących strefy wolnej od przeszkód wynikających z procedowanych zmian w DZ.U. 1518, 2022.
b) zmianę układu redakcyjnego przez dodanie dodatkowych podrozdziałów porządkujących treści
c) zmiany zasad wymiarowania strefy bez przeszkód, w tym zmniejszenie wymaganych szerokości i wyróżnienie przypadków dróg istniejących.
d) podanie warunków projektowania infrastruktury dla niechronionych użytkowników w strefach bez przeszkód
e) uzupełnienie treści w zakresie obszarów zagrożonych, ilustracji przykładów rozwiązań, podanie schematu ilustrującego wymiarowanie strefy bez przeszkód.
----------------------------------------------------------------
Jeżeli inne zmiany w WR-D-22-1, niż podane powyżej oraz zaznaczone w opracowaniu, zostały pominięte, a Państwa zdaniem są konieczne, to bardzo prosimy o ich wskazanie.
dr inż.Remigiusz WOJTAL
Politechnika Krakowska I Wydział Inżynierii Lądowej Katedra Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu L-05