Małopolska Okręgowa
Izba Inżynierów
Budownictwa w Krakowie

Tak buduje się tramwaj do Mistrzejowic

Małopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa, jedna z największych tego typu organizacji w Polsce, zrzesza specjalistów realizujących projekty, które zmieniają oblicze naszego kraju. Chcemy pokazywać ich codzienną pracę i wyjątkowe osiągnięcia. Na początek zapraszamy do zapoznania się z największym transportowym projektem realizowanym w formule PPP w Europie – budową linii tramwajowej do Mistrzejowic w Krakowie.

Inwestycja, która zmienia komunikację w Krakowie

Budowa nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic to kluczowa inwestycja w krakowskiej infrastrukturze, która przyniesie znaczące korzyści zarówno mieszkańcom, jak i środowisku. Dzięki niej codzienne podróże staną się szybsze, wygodniejsze i bardziej ekologiczne. Trasa, licząca 4,5 km, połączy skrzyżowanie ulic Meissnera i Lema z pętlą tramwajową w Mistrzejowicach, przebiegając przez strategiczne punkty Krakowa, takie jak ulice Meissnera, Młyńska, Lublańska, Dobrego Pasterza, Krzesławicka, Bohomolca i ks. Jancarza.

Nowoczesne rozwiązania i ekologiczne podejście

Projekt zakłada budowę nowoczesnej infrastruktury, obejmującej nie tylko torowisko, ale również przystanki, chodniki i drogi dla rowerów. Jednym z najważniejszych elementów inwestycji jest podziemny odcinek trasy z przystankiem pod rondem Polsadu, który umożliwi bezkolizyjny przejazd tramwajów, co znacznie przyspieszy transport w tej części miasta.

Wyzwania i innowacyjne podejście

Budowa tej linii tramwajowej wiązała się z koniecznością przebudowy infrastruktury podziemnej, w tym sieci wodociągowej, ciepłowniczej, gazowej oraz telekomunikacyjnej. Szczególnym wyzwaniem była likwidacja fragmentu potoku Sudół Dominikański i budowa nowego koryta o długości 400 metrów. Prace te wymagały precyzji oraz zaawansowanych rozwiązań technicznych.

Postępy i efekty prac

W 2024 roku zakończono wiele kluczowych etapów inwestycji, takich jak otwarcie pętli w Mistrzejowicach dla ruchu technicznego oraz betonowanie płyty dennej na stacji "Rondo Polsadu", gdzie tramwaje będą kursować 13 metrów pod ziemią. Planowane zakończenie inwestycji w 2026 roku przyniesie mieszkańcom nie tylko szybsze połączenie z centrum Krakowa, ale również nowe możliwości transportowe, zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju.

Dlaczego warto poznać ten projekt?

Budowa tramwaju do Mistrzejowic to dowód na to, jak inżynierowie zmieniają nasz kraj na lepsze. Dzięki ich pracy powstaje nowoczesna i przyjazna środowisku infrastruktura, która odpowiada na potrzeby mieszkańców i przyszłych pokoleń.

WPROWADZENIE

Zapraszamy do obejrzenia obszernego filmu, w którym członek naszej izby inż. Krzysztof Dziobek, opowiada o wyzwaniach jakie stawia budowa tramwaju do Mistrzejowic w Krakowie

Chmura tagów

Artykuły

Więcej informacji?

  1. Facebook
  2. Youtube