Page 18 - Budowniczy Nr2
P. 18

BUDOWNICTWO W POLSCe












































                Kładka w Mogilanach  Jednym  z  największych  wyzwań  inżynierskich  przy   Na mostach, wiaduktach i estakadach prowadzone
                             realizacji tej inwestycji jest estakada o długości 1589   są już ostatnie prace wykończeniowe i uzyskiwane są
                             metrów i wznosząca się 20 metrów nad ziemią. Esta-  kolejne pozwolenia na użytkowanie.
                             kada powstaje techniką nasuwania podłużnego. Ko-  Na  szczególną  uwagę  (ze  względu  na  rozwiązania
                             lejne segmenty obiektu są przygotowywane na spe-  technologiczne)  zasługują  dwa  tunele  powstałe
                             cjalnym stanowisku prefabrykacji, gdzie w szalunku   w  ciągu  północnej  obwodnicy  Krakowa,  a  właści-
                             układa się zbrojenie, a następnie je betonuje. Po stę-  wie wykonana w nich nawierzchnia. Przygotowanie
                             żeniu betonu i sprężeniu, za pomocą siłowników, wy-  i  układanie  nawierzchni  betonowej  to  proces  trud-
                             suwane są kolejne segmenty na podpory estakady.   niejszy  i  droższy  niż  układanie  nawierzchni  asfal-
                             Łączna długość segmentów, które są nasuwane, to   towej.  Remont  takiej  jezdni  jest  też  bardziej  skom-
                             aż 942 metry! Nigdzie nie wysuwa się segmentów na   plikowany,  wymaga  bowiem  m.in.  skuwania,  a  nie
                             niemal kilometr. To najdłuższy taki obiekt inżynierski   frezowania, jak w przypadku nawierzchni bitumicz-
                             budowany w ten sposób w Polsce. Dodatkową trud-  nej.  Obie  nawierzchnie  projektowane  są  na  30  lat
                             nością  inżynieryjną  tego  zadania  jest  zakręt,  który   użytkowania, przy czym dla nawierzchni betonowej
                             muszą pokonać poszczególne elementy konstrukcji.   nie przewiduje się remontu, a w nawierzchni asfalto-
                             Przygotowanie jednego segmentu i jego wysunięcie   wej co 10-15 lat wymienia się warstwę ścieralną.
                             trwa tydzień. Poszczególne segmenty mają długość   Przygotowanie  betonowej  nawierzchni  wymaga  za-
                             od 17 do 26 metrów. Te największe ważą 762 tony.   stosowania specjalnej technologii i maszyn. Począt-
                             Wysuwane są z prędkością 4-6 m/h, czyli 7-10 cm na   kiem  całego  procesu  jest  przygotowanie  mieszanki
                             minutę.  Nasuwanie  wszystkich  elementów  skończy   betonowej,  a  właściwie  dwóch  różnych  mieszanek,
                             się w sierpniu 2025 roku.                  przeznaczonych do górnej oraz dolnej warstwy na-
                                                                        wierzchni,  o  odpowiednich  właściwościach  i  para-
                                  Północna obwodnica Krakowa
                                                                        metrach, wytrzymałej na obciążenia i warunki klima-
                             Za to na przełomie listopada i grudnia powinny się   tyczne.  Kluczową  rolę  w  tym  procesie  odgrywa  też
                             zakończyć wszystkie prace na północnej obwodnicy   czas. Od wytworzenia mieszanki do jej ułożenia nie
                             Krakowa. To ponad 12-kilometrowy odcinek dwujez-  może minąć więcej niż dwie godziny.
                             dniowej i trzypasmowej drogi ekspresowej S52, który   Nawierzchnia  betonowa  w  tunelach  była  układana
                             połączy dzielnice Bronowice i Prądnik Biały z Nową   na specjalnie przygotowanej podbudowie z kruszy-
                             Hutą. Na trasie powstały dwa tunele, w Zielonkach   wa.  To  zadanie  wykonały  specjalne  maszyny,  tzw.
                             i Dziekanowicach, o długości odpowiednio 653 i 496   układarki. Betonowa nawierzchnia układana była na
                             metrów. Innym znaczącym obiektem na tej trasie jest   połowie szerokości jezdni, a po tygodniu na pozosta-
                             estakada  w  Węgrzcach  i  Bosutowie  o  długości  569   łej części. Prędkość, z jaką układa się nawierzchnię
                             metrów. W ostatnim czasie prowadzono intensywne   betonową, waha się od 24 do 42 metrów na godzinę.
                             prace związane z układaniem nawierzchni bitumicz-  Dla  porównania,  rozściełacze  rozkładające  najbar-
                             nej pomiędzy węzłem Modlnica a węzłem Węgrzce.   dziej  rozpowszechnioną  na  drogach  nawierzchnię

              18         Lipiec – grudzień 3-4/2024 (95-96)
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23