Page 18 - Budowniczy Nr2
P. 18
BUDOWNICTWO W POLSCe
Kładka w Mogilanach Jednym z największych wyzwań inżynierskich przy Na mostach, wiaduktach i estakadach prowadzone
realizacji tej inwestycji jest estakada o długości 1589 są już ostatnie prace wykończeniowe i uzyskiwane są
metrów i wznosząca się 20 metrów nad ziemią. Esta- kolejne pozwolenia na użytkowanie.
kada powstaje techniką nasuwania podłużnego. Ko- Na szczególną uwagę (ze względu na rozwiązania
lejne segmenty obiektu są przygotowywane na spe- technologiczne) zasługują dwa tunele powstałe
cjalnym stanowisku prefabrykacji, gdzie w szalunku w ciągu północnej obwodnicy Krakowa, a właści-
układa się zbrojenie, a następnie je betonuje. Po stę- wie wykonana w nich nawierzchnia. Przygotowanie
żeniu betonu i sprężeniu, za pomocą siłowników, wy- i układanie nawierzchni betonowej to proces trud-
suwane są kolejne segmenty na podpory estakady. niejszy i droższy niż układanie nawierzchni asfal-
Łączna długość segmentów, które są nasuwane, to towej. Remont takiej jezdni jest też bardziej skom-
aż 942 metry! Nigdzie nie wysuwa się segmentów na plikowany, wymaga bowiem m.in. skuwania, a nie
niemal kilometr. To najdłuższy taki obiekt inżynierski frezowania, jak w przypadku nawierzchni bitumicz-
budowany w ten sposób w Polsce. Dodatkową trud- nej. Obie nawierzchnie projektowane są na 30 lat
nością inżynieryjną tego zadania jest zakręt, który użytkowania, przy czym dla nawierzchni betonowej
muszą pokonać poszczególne elementy konstrukcji. nie przewiduje się remontu, a w nawierzchni asfalto-
Przygotowanie jednego segmentu i jego wysunięcie wej co 10-15 lat wymienia się warstwę ścieralną.
trwa tydzień. Poszczególne segmenty mają długość Przygotowanie betonowej nawierzchni wymaga za-
od 17 do 26 metrów. Te największe ważą 762 tony. stosowania specjalnej technologii i maszyn. Począt-
Wysuwane są z prędkością 4-6 m/h, czyli 7-10 cm na kiem całego procesu jest przygotowanie mieszanki
minutę. Nasuwanie wszystkich elementów skończy betonowej, a właściwie dwóch różnych mieszanek,
się w sierpniu 2025 roku. przeznaczonych do górnej oraz dolnej warstwy na-
wierzchni, o odpowiednich właściwościach i para-
Północna obwodnica Krakowa
metrach, wytrzymałej na obciążenia i warunki klima-
Za to na przełomie listopada i grudnia powinny się tyczne. Kluczową rolę w tym procesie odgrywa też
zakończyć wszystkie prace na północnej obwodnicy czas. Od wytworzenia mieszanki do jej ułożenia nie
Krakowa. To ponad 12-kilometrowy odcinek dwujez- może minąć więcej niż dwie godziny.
dniowej i trzypasmowej drogi ekspresowej S52, który Nawierzchnia betonowa w tunelach była układana
połączy dzielnice Bronowice i Prądnik Biały z Nową na specjalnie przygotowanej podbudowie z kruszy-
Hutą. Na trasie powstały dwa tunele, w Zielonkach wa. To zadanie wykonały specjalne maszyny, tzw.
i Dziekanowicach, o długości odpowiednio 653 i 496 układarki. Betonowa nawierzchnia układana była na
metrów. Innym znaczącym obiektem na tej trasie jest połowie szerokości jezdni, a po tygodniu na pozosta-
estakada w Węgrzcach i Bosutowie o długości 569 łej części. Prędkość, z jaką układa się nawierzchnię
metrów. W ostatnim czasie prowadzono intensywne betonową, waha się od 24 do 42 metrów na godzinę.
prace związane z układaniem nawierzchni bitumicz- Dla porównania, rozściełacze rozkładające najbar-
nej pomiędzy węzłem Modlnica a węzłem Węgrzce. dziej rozpowszechnioną na drogach nawierzchnię
18 Lipiec – grudzień 3-4/2024 (95-96)