Page 17 - Budowniczy Nr2
P. 17

BUDOWNICTWO W POLSCe




       Grzegorz Skowron (Agencja Informacyjna GEG)
       Nowe drogi w Małopolsce to wielkie

       wyzwania inżynierskie


       To był naprawdę dobry rok dla inwestycji drogowych   Raciborowice S7 będzie miała trzy pasy ruchu w każ-
       w  Małopolsce.  W  drugiej  połowie  roku  kierowcom   dym kierunku. Drogowcy chcą ten fragment (13,3 km)
       udostępniono kolejny odcinek trasy ekspresowej S7   udostępnić do ruchu pod koniec tego roku i połączyć
       na  północ  od  Krakowa,  a  także  nową  dwujezdnio-  tymczasowym zjazdem z drogą ekspresową S52, czy-
       wą  zakopiankę  z  Rdzawki  do  Nowego  Targu.  Jesz-  li  północną  obwodnicą  Krakowa.  Ten  plan  jest  jak
       cze przed zimą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych   najbardziej realny. W ostatnich miesiącach układane
       i Autostrad chce oddać do ruchu północną obwodni-  tam były warstwy bitumiczne. Na terenie węzła Łu-
       cę Krakowa i połączyć ją z ekspresówką w kierunku   czyce prowadzone były prace związane ze wzmocnie-
       Warszawy. To tylko te największe inwestycje drogo-  niem podłoża, wykonaniem warstw konstrukcyjnych
       we  w  naszym  regionie,  tych  mniejszych,  także  bar-  i bitumicznych. Budowano odwodnienie drogi, rowy,
       dzo ważnych nie tylko dla kierowców, jest znacznie   kanalizację,  zbiorniki  retencyjne,  bariery  energo-
       więcej.                                    chłonne i ogrodzenia, a także drogi serwisowe.
                                                  Realizacja  pozostałych  blisko  5  kilometrów,  tzw.
                Droga ekspresowa S7
                                                  odcinka  miejskiego,  jest  bardziej  skomplikowa-
       Pod koniec sierpnia do użytku został oddany ponad   na i mniej zaawansowana (prace potrwają do roku
       5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 między   2026).  Od  węzła  Mistrzejowice  trasa  biegnie  przez
       Miechowem a Szczepanowicami. Dzięki temu na pół-  silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po
       noc od Krakowa kierowcy mogą korzystać z 260-kilo-  zachodniej  stronie  kombinat  metalurgiczny.  Budo-
       metrowej trasy szybkiego ruchu do samej Warszawy.   wana droga przechodzi przez instalacje wodne, ga-
       Do pełni szczęścia brakuje tylko odcinka Widoma -   zowe,  teletechniczne,  kanalizacyjne  i  ciepłownicze,
       Kraków (Nowa Huta).                        a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wy-
       Ten odcinek to ostatnia część drogi ekspresowej S7,   sokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami
       której  brakuje  do  połączenia  Warszawy  i  Krakowa.   kolejowymi (przekracza je estakadą) i tramwajowymi
       Trasa składa się z dwóch części. Pierwsza, tzw. odci-  (nad S7 będą dwa wiadukty dla pojazdów komunika-
       nek pozamiejski, to dwupasmowa droga ekspresowa   cji miejskiej). Na tym fragmencie powstaną też dwa
       łącząca  Widomą  z  węzłem  Mistrzejowice.  Od  węzła   węzły - Mistrzejowice i Grębałów.  Budowa estkaday w ciag u S7 nad
                                                                                           ulicą Łowińskiego











































                                                                                                    17
                                                                                      BUDOWNICZY
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22