Page 17 - Budowniczy Nr2
P. 17
BUDOWNICTWO W POLSCe
Grzegorz Skowron (Agencja Informacyjna GEG)
Nowe drogi w Małopolsce to wielkie
wyzwania inżynierskie
To był naprawdę dobry rok dla inwestycji drogowych Raciborowice S7 będzie miała trzy pasy ruchu w każ-
w Małopolsce. W drugiej połowie roku kierowcom dym kierunku. Drogowcy chcą ten fragment (13,3 km)
udostępniono kolejny odcinek trasy ekspresowej S7 udostępnić do ruchu pod koniec tego roku i połączyć
na północ od Krakowa, a także nową dwujezdnio- tymczasowym zjazdem z drogą ekspresową S52, czy-
wą zakopiankę z Rdzawki do Nowego Targu. Jesz- li północną obwodnicą Krakowa. Ten plan jest jak
cze przed zimą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych najbardziej realny. W ostatnich miesiącach układane
i Autostrad chce oddać do ruchu północną obwodni- tam były warstwy bitumiczne. Na terenie węzła Łu-
cę Krakowa i połączyć ją z ekspresówką w kierunku czyce prowadzone były prace związane ze wzmocnie-
Warszawy. To tylko te największe inwestycje drogo- niem podłoża, wykonaniem warstw konstrukcyjnych
we w naszym regionie, tych mniejszych, także bar- i bitumicznych. Budowano odwodnienie drogi, rowy,
dzo ważnych nie tylko dla kierowców, jest znacznie kanalizację, zbiorniki retencyjne, bariery energo-
więcej. chłonne i ogrodzenia, a także drogi serwisowe.
Realizacja pozostałych blisko 5 kilometrów, tzw.
Droga ekspresowa S7
odcinka miejskiego, jest bardziej skomplikowa-
Pod koniec sierpnia do użytku został oddany ponad na i mniej zaawansowana (prace potrwają do roku
5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 między 2026). Od węzła Mistrzejowice trasa biegnie przez
Miechowem a Szczepanowicami. Dzięki temu na pół- silnie zurbanizowany teren Nowej Huty, omijając po
noc od Krakowa kierowcy mogą korzystać z 260-kilo- zachodniej stronie kombinat metalurgiczny. Budo-
metrowej trasy szybkiego ruchu do samej Warszawy. wana droga przechodzi przez instalacje wodne, ga-
Do pełni szczęścia brakuje tylko odcinka Widoma - zowe, teletechniczne, kanalizacyjne i ciepłownicze,
Kraków (Nowa Huta). a także sieci energetyczne niskiego, średniego i wy-
Ten odcinek to ostatnia część drogi ekspresowej S7, sokiego napięcia. Dodatkowo trasa koliduje z torami
której brakuje do połączenia Warszawy i Krakowa. kolejowymi (przekracza je estakadą) i tramwajowymi
Trasa składa się z dwóch części. Pierwsza, tzw. odci- (nad S7 będą dwa wiadukty dla pojazdów komunika-
nek pozamiejski, to dwupasmowa droga ekspresowa cji miejskiej). Na tym fragmencie powstaną też dwa
łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice. Od węzła węzły - Mistrzejowice i Grębałów. Budowa estkaday w ciag u S7 nad
ulicą Łowińskiego
17
BUDOWNICZY