Page 13 - Budowniczy Nr2
P. 13
INżyNIer rOKU
Rozmawiał Grzegorz Skowron
Wierzę, że najtrudniejszy projekt
dopiero przede mną
DR INŻ. PRZEMYSŁAW RUCHAŁA - Małopolski Inżynier Budownictwa 2023 w kategorii projektowanie -
za projekt budynku biurowo-usługowego Brama Oławska we Wrocławiu. Dla "Budowniczego" laureat mówi
o wyzwaniach, jakie stały przed nim przy tej inwestycji
- Patrzymy na Bramę Oławską we Wrocławiu
i widzimy piękny budynek, dobrze wkompo-
nowany w otoczenie. Dla inżyniera chyba waż-
niejsze i piękniejsze jest to, czego nie widzi-
my...
- Z perspektywy konstruktora, czyli mojej pracy,
bezpieczeństwo tego budynku jest najważniejsze.
To, co widać na zewnątrz, to oczywiście praca ar-
chitekta i jego wkład w cały projekt "Brama Oław-
ska", my postaraliśmy się tej formie zapewnić wła-
ściwe rozwiązania konstrukcyjne.
- Te rozwiązania były nietypowe?
- W tym przypadku głównym wyzwaniem przy
projektowaniu była konstrukcja wspornika nad
istniejącym przejściem podziemnym. Trzeba było
zdecydować, jak wykonać ten fragment budyn-
ku. Częściowo jest on bowiem posadowiony na
ścianach szczelinowych i płycie fundamentowej,
a częściowo jest przewieszony ponad obrys kon-
strukcji podziemnej. Część konstrukcji nad przej-
ściem podziemnym oparta jest na baretach, wyko-
nywanych tak jak ściany szczelinowe i mogących
przenosić duże obciążenia pionowe. To z pewno-
ścią nie jest typowe rozwiązanie, nie występuje
w każdym projekcie.
- I tak od razu na to wpadliście?
- Rozważaliśmy kilka wariantów. Rozważaliśmy - Czy wykonawca nie narzekał, że tego się nie Dr inż. Przemysław Ruchała -
również posadowienie na palach. Wybraliśmy da zrobić? inżynier budownictwa, specjalista
w dziedzinie konstrukcji
barety - z uwagi na fakt, że sprzęt do wykonania inżynierskich. Ukończył Wydział
Inżynierii Lądowej Politechniki
baret służy również do wykonania ścian szczeli- - Czasami wykonawca chce zmieniać pierwotny Krakowskiej. Od 2007 roku pełni
nowych obudowy garażu podziemnego. Trzeba projekt i prosi o poprawki. Zaproponowany przez funkcję wiceprezesa GSBK Biuro
Konstrukcyjne w Krakowie.
było również rozstrzygnąć czy trzeba rozebrać nas zakres został zaakceptowany, wykonawca re-
istniejące schody przejścia podziemnego, zabez- alizował inwestycję zgodnie z tym, co zaprojek-
pieczyć wszystko dookoła i potem te schody od- towaliśmy. Rozwijał jedynie projekt w zakresie
tworzyć. Chcieliśmy ograniczyć demontaż jedynie warsztatowym, oczywiście z naszym udziałem
do miejsc gdzie były barety. Ostatecznie jednak i przy naszej akceptacji.
odtworzenie całego przejścia było konieczne
Trzeba było też zdecydować, czy konstrukcja ma - Czy to był najtrudniejszy projekt, jaki Pan wy-
być oparta na ruszcie stalowym czy żelbetowym, konał do tej pory? Może to była zwykła, stan-
a może na zespolonym. Do rozpatrzenia były też dardowa robota...
warunki zabezpieczenia przeciwpożarowego. Wy-
braliśmy wariant mieszany, czyli mamy zarówno - Nie był to standardowy projekt, ale też nie naj-
konstrukcję stalową, ale połączoną z żelbetem. trudniejszy w moim życiu. Podobną konstrukcję
I ona pracuje optymalnie dla całego układu, który jak dla Bramy Oławskiej we Wrocławiu, może
znajduje się powyżej. Jeżeli dojdzie do ugięć, to są nawet bardziej skomplikowaną i bardziej spekta-
one przewidywalne, czyli wiemy, jak wpływają na kularną, realizowaliśmy wspólnie z Biurem Artur
cały budynek. Jasiński i Wspólnicy. Chodzi o tzw. Miasteczko
13
BUDOWNICZY