Page 20 - Budowniczy Nr2
P. 20
BUDOWNICTWO W POLSCe
S7 Miechów - Szczepanowice Najkrótszą z obecnych inwestycji realizowanych północy. Przez pierwsze 3,5 km będzie to trasa dwu-
przez krakowski oddział generalnej Dyrekcji Dróg jezdniowa, o dwóch pasach ruchu w każdym kierun-
Krajowych i Autostrad jest budowa 3-kilometrowego ku. W okolicy ul. Kasztanowej będzie miał początek
tzw. łącznika brzeskiego, stanowiącego zachodnią tunel o długości 300 m, który zostanie poprowadzo-
obwodnicę miasta Brzeska. To nowy przebieg drogi ny pod ul. Krakowską. Nad tunelem powstanie m.in.
krajowej nr 75 i równocześnie początek planowanej rondo i nowy układ dróg lokalnych. Pierwsze skrzyżo-
sądeczanki, dwujezdniowej trasy, która ma połączyć wanie na tej trasie powstanie w formie ronda, łącząc
autostradę A4 ze stolicą Sądecczyzny. Na razie nowa ul. Szlachecką i projektowany nowy przebieg drogi
droga pozwoli zjechać z autostrady A4 w kierunku wojewódzkiej nr 774. Kolejne rondo pozwoli na włą-
Nowego Sącza z pominięciem centrum Brzeska. czenie się na obwodnicę z ul. Rodziny Poganów i z ul.
Obwodnica Zabierzowa, której budowę rozpoczę- Łąkowej w Bolechowicach. Od tego miejsca trasa
to pod koniec ubiegłorocznych wakacji, będzie 10,3 główna będzie miała po jednym pasie ruchu w każ-
km długości. Nowa droga zacznie się w na zachód dym kierunku. Na gotową obwodnicę Zabirzeowa
Zakopianka, Rdzawka, Nowy targ od węzła Kraków Modlniczka i ominie Zabierzów od trzeba poczekać do wakacji 2027 roku.
Rok wcześniej kierowcy powinni korzystać z 9-kilo-
metrowej obwodnicy Oświęcimia, która ominie mia-
sto od południa i połączy się z powstającą na Śląsku
trasą S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Nowa droga kra-
jowa nr 44, wyprowadzająca ruch tranzytowy z cen-
trum i pozwalająca w przyszłości na szybki dojazd do
autostrady A4, będzie miała dwie jezdnie, z dwoma
pasami ruchu w każdym kierunku. Na nowej trasie
zaplanowano trzy mosty. Najkrótszy (12 metrów) na
Młynówce jest już gotowy. Gotowa jest również kon-
strukcja mostu na Wiśle (432 metry). Kończą się pra-
ce z ostatnimi elementami płyt trzeciego mostu - na
Sole (463 metry).
Kładki dla pieszych
rosną jak grzyby po deszczu
Tak jak obwodnice służą wyprowadzaniu ruchu tran-
zytowego poza miasta i wsie, tak kładki dla pieszych
nad drogami mają zapewnić bezpieczeństwo pie-
szym i kierowcom. Np. w listopadzie ma być gotowa
taka kładka dla pieszych i rowerzystów w Modlnicy.
Powstaje w miejscu, gdzie dziś kończy się krakowski
20 Lipiec – grudzień 3-4/2024 (95-96)