Page 15 - Budowniczy Nr2
P. 15
INżyNIer rOKU
Rozmawiał Grzegorz Skowron (Agencja Informacyjna GEG)
Chodziło o to, by konserwator zabytków
zrozumiał inżyniera
MGR INŻ. ŁUKASZ IWANOWICZ - Małopolski Inżynier Budownictwa 2023 w kategorii realizacja - za
realizację przebudowy zabytkowego wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką w Krakowie. W rozmowie z
"Budowniczym" opowiada o tym, co było najtrudniejsze podczas prowadzenia jednej z najbardziej znanych
inwestycji w Krakowie.
Przebudowa wiaduktu kolejowego nad ulicą
Grzegórzecką w Krakowie budziła spore emocje.
Wyburzyć czy nie wyburzyć? - w opinii publicznej
spór o odpowiedź na to pytanie toczył się mię-
dzy wykonawcą inwestycji a konserwatorem za-
bytków. Pokonał Pan konserwatora?
Nie czuję się żadnym zwycięzcą w tym sporze ani
tego, bym pokonał konserwatora zabytków. Re-
alizacja tej inwestycji wymagała synergii, by obie
strony doszły do porozumienia, by konserwator
zabytków zrozumiał inżyniera. I to się udało.
Rzeczywiście starego wiaduktu nie można było
uratować? Miłośnicy kolei apelowali - ratujmy go
za wszelką cenę.
Studiowałem teorię konstrukcji na Politechnice
Krakowskiej. Najprościej można powiedzieć, że
jakaś konstrukcja się rodzi, potem funkcjonuje,
przenosi obciążenia i jest bezpiecznie użytkowa-
na aż w końcu najzwyczajniej w świecie umiera.
Z punktu widzenia inżynierskiego wiadukt kole-
jowy nad ulicą Grzegórzecką został wyeksploato-
wany, był kompletnie zużyty. I nie było możliwości
dostosowania go do współczesnych wymogów
kolei. Po tym zabytkowym obiekcie pociągi nie Dla krakowian trwało to zbyt długo. Mgr inż. Łukasz Iwanowicz
specjalizuje się w konstrukcjach
mogły już jeździć ze względu na bezpieczeństwo Jednym z głównym warunków prowadzenia tej inżynierskich, które studiował na
pasażerów. Nikt nie wydałby na to zgody, a ktoś inwestycji było utrzymanie ruchu pociągów na Politechnice Krakowskiej. Pełnił
funkcję kierownika sekcji mostowej
musiałby się podpisać pod tym, że konstrukcja bę- wiadukcie i jak najdłuższe utrzymanie ruchu tram- w kluczowych projektach, tj. odcinki
dzie bezpiecznie funkcjonować przez kolejne lata. wajowego pod wiaduktem. W pierwszym etapie kolejowe E30 i drogowe S7. Od 2023
roku jest członkiem zarządu FS
budowaliśmy nowy wiadukt, który stanął obok Budownictwo
Jaki był największy kłopot przy przebudowie starego i miał wyglądać jak ten istniejący do tej
tego wiaduktu? pory. Realizacja tego zadania wymagała odpo-
Jak najwierniejsze odtworzenie tego zabytku po wiednich zabezpieczeń, więc i czasu. Także w dru-
rozbiórce oraz organizacja pracy na placu budowy. gim etapie, gdy nowy wiadukt już stał, a obok
Wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką w Krakowie Budowa wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką w Krakowie
15
BUDOWNICZY