Page 15 - Budowniczy Nr2
P. 15

INżyNIer rOKU




       Rozmawiał Grzegorz Skowron (Agencja Informacyjna GEG)
       Chodziło o to, by konserwator zabytków

       zrozumiał inżyniera


       MGR INŻ. ŁUKASZ IWANOWICZ - Małopolski Inżynier Budownictwa 2023 w kategorii realizacja - za
       realizację przebudowy zabytkowego wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką w Krakowie. W rozmowie z
       "Budowniczym" opowiada o tym, co było najtrudniejsze podczas prowadzenia jednej z najbardziej znanych
       inwestycji w Krakowie.

          Przebudowa  wiaduktu  kolejowego  nad  ulicą
          Grzegórzecką w Krakowie budziła spore emocje.
          Wyburzyć czy nie wyburzyć? - w opinii publicznej
          spór o odpowiedź na to pytanie toczył się mię-
          dzy wykonawcą inwestycji a konserwatorem za-
          bytków. Pokonał Pan konserwatora?
       Nie czuję się żadnym zwycięzcą w tym sporze ani
       tego,  bym  pokonał  konserwatora  zabytków.  Re-
       alizacja tej inwestycji wymagała synergii, by obie
       strony  doszły  do  porozumienia,  by  konserwator
       zabytków zrozumiał inżyniera. I to się udało.

          Rzeczywiście starego wiaduktu nie można było
          uratować? Miłośnicy kolei apelowali - ratujmy go
          za wszelką cenę.
       Studiowałem  teorię  konstrukcji  na  Politechnice
       Krakowskiej.  Najprościej  można  powiedzieć,  że
       jakaś  konstrukcja  się  rodzi,  potem  funkcjonuje,
       przenosi obciążenia i jest bezpiecznie użytkowa-
       na  aż  w  końcu  najzwyczajniej  w  świecie  umiera.
       Z  punktu  widzenia  inżynierskiego  wiadukt  kole-
       jowy nad ulicą Grzegórzecką został wyeksploato-
       wany, był kompletnie zużyty. I nie było możliwości
       dostosowania  go  do  współczesnych  wymogów
       kolei.  Po  tym  zabytkowym  obiekcie  pociągi  nie   Dla krakowian trwało to zbyt długo.  Mgr inż. Łukasz Iwanowicz
                                                                                           specjalizuje się w konstrukcjach
       mogły już jeździć ze względu na bezpieczeństwo   Jednym  z  głównym  warunków  prowadzenia  tej   inżynierskich, które studiował na
       pasażerów. Nikt nie wydałby na to zgody, a ktoś   inwestycji  było  utrzymanie  ruchu  pociągów  na   Politechnice Krakowskiej. Pełnił
                                                                                           funkcję kierownika sekcji mostowej
       musiałby się podpisać pod tym, że konstrukcja bę-  wiadukcie i jak najdłuższe utrzymanie ruchu tram-  w kluczowych projektach, tj. odcinki
       dzie bezpiecznie funkcjonować przez kolejne lata.  wajowego  pod  wiaduktem.  W  pierwszym  etapie   kolejowe E30 i drogowe S7. Od 2023
                                                                                           roku jest członkiem zarządu FS
                                                  budowaliśmy  nowy  wiadukt,  który  stanął  obok   Budownictwo
          Jaki  był  największy  kłopot  przy  przebudowie   starego  i  miał  wyglądać  jak  ten  istniejący  do  tej
          tego wiaduktu?                          pory.  Realizacja  tego  zadania  wymagała  odpo-
       Jak  najwierniejsze  odtworzenie  tego  zabytku  po   wiednich zabezpieczeń, więc i czasu. Także w dru-
       rozbiórce oraz organizacja pracy na placu budowy.  gim  etapie,  gdy  nowy  wiadukt  już  stał,  a  obok






















       Wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką w Krakowie  Budowa wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką w Krakowie

                                                                                                    15
                                                                                      BUDOWNICZY
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20