Page 23 - Budowniczy Nr2
P. 23

BUDOWNICTWO W POLSCe




       Chabówka – Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych
       fragmentów  tej  trasy  zakończy  się  już  w  przyszłym
       roku,  a  do  2030  roku  powstanie  nowa  linia  kolejo-
       wa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną.
       Najszybsze  pociągi  przejadą  trasą  Kraków  –  Nowy
       Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Ma-
       łopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
       Początek nowej linii kolejowej nr 622 projektowany
       jest na posterunku odgałęźnym Podłęże R401, który
       jest położony na linii kolejowej nr 91 Kraków Główny
       – Medyka ok. km 14+540. Następnie nowa trasa bę-
       dzie zmierzać w kierunku południowym przez Gdów
       do Szczyrzyca. W tej miejscowości rozgałęziać się bę-
       dzie w kierunku Tymbarku (ciąg dalszy linii nr 622)
       i posterunku odgałęźnego Fornale (linia kolejowa nr
       623), gdzie łączyć się będzie z planowaną do moder-
       nizacji linią kolejową nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.
       Nowo projektowane linie kolejowe nr 622, nr 623, nr
       627 i nr 628 będą przebiegać przez tereny powiatów:
       wielickiego (gminy Wieliczka, Niepołomice, Biskupi-
       ce, Gdów), myślenickiego (gmina Raciechowice) oraz
       limanowskiego (gminy Jodłownik, Dobra, Tymbark,
       Mszana Dolna).
                                      Zdjęcia: PKP PLK







                              MaTeuSZ WaNaT,
                              dyrektor Regionu Południowego Centrum
                              Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych Sa


         Modernizacja linii kolejowej Chabówka – Nowy   w Karpatach, przez które przebiega planowana
         Sącz i budowa nowego odcinka z Podłęża na   linia kolejowa, osuwiska oraz tereny o wysokiej
         południe to skomplikowane zadanie pod względem   predyspozycji do ruchów masowych zajmują od 30%
         inżynierskim. Budujemy linię kolejową o parametrach   do 40% powierzchni. Warunki te mają kluczowy wpływ
         konstrukcyjnych przewidywanych zazwyczaj dla   na projekt i realizację inwestycji kolejowej, wymagając
         terenów równinnych. Prędkość maksymalna pociągów  wdrożenia innowacyjnych i bezpiecznych rozwiązań
         będzie wynosiła 160 km/h, a fragmenty linii będą   technicznych.
         mogły być dostosowane w przyszłości do 200 km/h.   Oprócz tego zaprojektowaliśmy 11 dużych
         Takie założenia w terenach górskich i podgórskich   estakad kolejowych, szereg murów oporowych,
         Beskidu Wyspowego wymogły projektowanie linii   mostów, wiaduktów i przepustów. Najdłuższe
         kolejowej na długich wiaduktach i w tunelach na   obiekty inżynieryjne charakteryzują się długością
         nawierzchni bezpodsypkowej, co jest pierwszym tego   przekraczająca 1 kilometr i niejednokrotnie
         typu projektem na taką skalę w Polsce.  prowadzone są w łuku wynikającym z geometrii
         Inwestycja obejmuje budowę 13 tuneli o różnych   toru. Ze względu na zmienne ukształtowanie terenu,
         przekrojach poprzecznych. Część z nich będzie   wysokość podpór obiektów inżynieryjnych przekracza
         miała przekrój dwunawowy, część jednonawowy.   30 m. Maksymalna rozpiętość przęseł zlokalizowanych
         W niektórych przypadkach, ze względu na wymogi   w ciągu linii kolejowej to 102 m. Przewiduje się różne
         bezpieczeństwa przyszłych użytkowników,   technologie wykonania obiektów inżynieryjnych:
         konieczne będzie drążenie równoległego tunelu   metoda wspornikowa, nasuwanie podłużne w
         ewakuacyjnego. Prace realizowane będą przy użyciu   zakresie obiektów o konstrukcji sprężonej oraz montaż
         różnorodnych technologii – część tuneli wydrążą   dźwigami w zakresie obiektów o konstrukcji stalowej.
         maszyny TBM,  pozostałe wykonane zostaną metodą   Inwestycja wymagała ogromnego nakładu pracy na
         konwencjonalną. Najdłuższy z tuneli osiągnie   etapie badań geologicznych, przygotowania projektu i
         niemal 4 kilometry długości. Budowanie linii   pozyskania niezbędnych dokumentów. W najbliższych
         kolejowej w trudnych warunkach fliszu karpackiego   latach powstanie szybkie i wygodne połączenie
         stanowi istotne wyzwanie inżynieryjne. Szczególnie   Podhala, Limanowszczyzny i Sądecczyzny z resztą
         wymagającym aspektem projektowania jest duża   Małopolski. To projekt epokowy dla mieszkańców tego
         zmienność warunków gruntowych. Szacuje się, że   regionu.



                                                                                                    23
                                                                                      BUDOWNICZY
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28