Page 23 - Budowniczy Nr2
P. 23
BUDOWNICTWO W POLSCe
Chabówka – Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych
fragmentów tej trasy zakończy się już w przyszłym
roku, a do 2030 roku powstanie nowa linia kolejo-
wa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną.
Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy
Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Ma-
łopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
Początek nowej linii kolejowej nr 622 projektowany
jest na posterunku odgałęźnym Podłęże R401, który
jest położony na linii kolejowej nr 91 Kraków Główny
– Medyka ok. km 14+540. Następnie nowa trasa bę-
dzie zmierzać w kierunku południowym przez Gdów
do Szczyrzyca. W tej miejscowości rozgałęziać się bę-
dzie w kierunku Tymbarku (ciąg dalszy linii nr 622)
i posterunku odgałęźnego Fornale (linia kolejowa nr
623), gdzie łączyć się będzie z planowaną do moder-
nizacji linią kolejową nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.
Nowo projektowane linie kolejowe nr 622, nr 623, nr
627 i nr 628 będą przebiegać przez tereny powiatów:
wielickiego (gminy Wieliczka, Niepołomice, Biskupi-
ce, Gdów), myślenickiego (gmina Raciechowice) oraz
limanowskiego (gminy Jodłownik, Dobra, Tymbark,
Mszana Dolna).
Zdjęcia: PKP PLK
MaTeuSZ WaNaT,
dyrektor Regionu Południowego Centrum
Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych Sa
Modernizacja linii kolejowej Chabówka – Nowy w Karpatach, przez które przebiega planowana
Sącz i budowa nowego odcinka z Podłęża na linia kolejowa, osuwiska oraz tereny o wysokiej
południe to skomplikowane zadanie pod względem predyspozycji do ruchów masowych zajmują od 30%
inżynierskim. Budujemy linię kolejową o parametrach do 40% powierzchni. Warunki te mają kluczowy wpływ
konstrukcyjnych przewidywanych zazwyczaj dla na projekt i realizację inwestycji kolejowej, wymagając
terenów równinnych. Prędkość maksymalna pociągów wdrożenia innowacyjnych i bezpiecznych rozwiązań
będzie wynosiła 160 km/h, a fragmenty linii będą technicznych.
mogły być dostosowane w przyszłości do 200 km/h. Oprócz tego zaprojektowaliśmy 11 dużych
Takie założenia w terenach górskich i podgórskich estakad kolejowych, szereg murów oporowych,
Beskidu Wyspowego wymogły projektowanie linii mostów, wiaduktów i przepustów. Najdłuższe
kolejowej na długich wiaduktach i w tunelach na obiekty inżynieryjne charakteryzują się długością
nawierzchni bezpodsypkowej, co jest pierwszym tego przekraczająca 1 kilometr i niejednokrotnie
typu projektem na taką skalę w Polsce. prowadzone są w łuku wynikającym z geometrii
Inwestycja obejmuje budowę 13 tuneli o różnych toru. Ze względu na zmienne ukształtowanie terenu,
przekrojach poprzecznych. Część z nich będzie wysokość podpór obiektów inżynieryjnych przekracza
miała przekrój dwunawowy, część jednonawowy. 30 m. Maksymalna rozpiętość przęseł zlokalizowanych
W niektórych przypadkach, ze względu na wymogi w ciągu linii kolejowej to 102 m. Przewiduje się różne
bezpieczeństwa przyszłych użytkowników, technologie wykonania obiektów inżynieryjnych:
konieczne będzie drążenie równoległego tunelu metoda wspornikowa, nasuwanie podłużne w
ewakuacyjnego. Prace realizowane będą przy użyciu zakresie obiektów o konstrukcji sprężonej oraz montaż
różnorodnych technologii – część tuneli wydrążą dźwigami w zakresie obiektów o konstrukcji stalowej.
maszyny TBM, pozostałe wykonane zostaną metodą Inwestycja wymagała ogromnego nakładu pracy na
konwencjonalną. Najdłuższy z tuneli osiągnie etapie badań geologicznych, przygotowania projektu i
niemal 4 kilometry długości. Budowanie linii pozyskania niezbędnych dokumentów. W najbliższych
kolejowej w trudnych warunkach fliszu karpackiego latach powstanie szybkie i wygodne połączenie
stanowi istotne wyzwanie inżynieryjne. Szczególnie Podhala, Limanowszczyzny i Sądecczyzny z resztą
wymagającym aspektem projektowania jest duża Małopolski. To projekt epokowy dla mieszkańców tego
zmienność warunków gruntowych. Szacuje się, że regionu.
23
BUDOWNICZY