Page 19 - Budowniczy Nr2
P. 19
BUDOWNICTWO W POLSCe
asfaltową poruszają się ponad dziesięciokrotnie Zakopianka dwupasmowa aż do Rondo w zakopanem
szybciej. Nowego Targu
Beton układany był w dwóch warstwach. Pierwsza, Mieszkańcy Krakowa i okolicznych gmin jeszcze cze-
dolna, miała grubość 27 cm, a górna 5 cm. Warstwy kają na północną obwodnicę stolicy Małopolski,
układane są w niewielkim odstępie czasu jedna po a mieszkańcy Podhala i turyści jeżdżący w góry do-
drugiej, żeby mogły się ze sobą związać. Dodatko- czekali się w końcu otwarcia nowej zakopianki na
wo co 5 metrów, bezpośrednio po ułożeniu dolnej odcinku Rdzawka – Nowy Targ. Choć kierowcom wy-
warstwy, wbudowywane są w nią podłużnie nie- daje się, że to kolejny odcinek trasy ekspresowej (bo
wielkie pręty, tzw. dyble. Zapewniają one odpo- niezauważalnie łączy się z S7 i ma dwa pasy ruchu
wiednią współpracę sąsiadujących ze sobą płyt w każdym kierunku), ten 16-kilometrowy fragment
betonowych, dzięki czemu obciążenie powstające ma klasę drogi głównej przyspieszonej. Biegnie w zu-
od kół pojazdów rozkłada się optymalnie między pełnie nowym śladzie, a nie po starej zakopiance. Na
płytami. tym niezbyt długim odcinku powstało aż 27 obiektów
Mieszanka służąca do ułożenia górnej warstwy na- mostowych, z czego 12 ma ponad 100 m długości.
wierzchni miała w swoim składzie drobniejsze Najdłuższe estakady zlokalizowane są w Lasku (687
kruszywo. Zaraz po nałożeniu drugiej warstwy, metrów) i przed węzłem Nowy Targ Zachód (527 me-
nawierzchnia została spryskiwana specjalnym pre- trów). W ramach inwestycji powstały cztery węzły –
paratem opóźniającym wiązanie cementu. Powoduje Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ
to, że wierzchnia warstwa betonu wolniej tężeje i dłu- Południe.
żej traci wilgotność. W ciągu pierwszej doby od uło- Na poszerzenie zakopianki na ostatnim odcinku - do
żenia wjechały na nią pojazdy z obrotowymi metalo- Zakopanego, nie ma co liczyć, ale drogowcy stara-
wymi szczotkami zdejmując cienką warstwę betonu ją się poprawić płynność ruchu na drodze poprzez
i odsłaniając kruszywo. Dzięki temu nawierzchnia be- jej modernizację. W samym Zakopanem trwa budo-
tonowa jest szorstka, a samochody mają zapewnio- wa dwóch rond, na skrzyżowaniach drogi krajowej
ną odpowiednią przyczepność i tarcie w razie hamo- 47 (zakopianki) z ul. Wojdyły i z ul. Ustup. Pierwsze
wania. Po odsłonięciu kruszywa nawierzchnia drogi z nich będzie turbinowe, co pozwoli na płynny prze-
została ponownie spryskana, żeby utrzymać odpo- jazd w trzech kierunkach – do centrum Zakopanego,
wiednie tempo tężenia betonu i nie dopuścić do jego do Poronina i na Olczę. Drugie poprawi połączenie
pękania pod wpływem skurczu w czasie wiązania. Na drogi krajowej z Ustupem i Harendą.
ułożonej nawierzchni wykonano poprzeczne nacię-
cia, tzw. dylatacje skurczowe, w miejscu ułożenia Ważne obwodnice
dybli. Taki zabieg wymusza powstanie ewentualnych Obwodnice to także bardzo ważne inwestycje dro-
pęknięć właśnie w miejscu nacięcia, dzięki czemu gowe, służące wyprowadzeniu ruchu tranzytowego
konstrukcja jest trwalsza. Wykonane nacięcie zostało z centrum miast i wsi. W Małopolsce trwa budowa
odpowiednio uszczelnione. kilku obwodnic.
19
BUDOWNICZY