Page 19 - Budowniczy Nr2
P. 19

BUDOWNICTWO W POLSCe












































       asfaltową  poruszają  się  ponad  dziesięciokrotnie   Zakopianka dwupasmowa aż do   Rondo w zakopanem
       szybciej.                                               Nowego Targu
       Beton układany był w dwóch warstwach. Pierwsza,   Mieszkańcy Krakowa i okolicznych gmin jeszcze cze-
       dolna, miała grubość 27 cm, a górna 5 cm. Warstwy   kają  na  północną  obwodnicę  stolicy  Małopolski,
       układane są w niewielkim odstępie czasu jedna po   a mieszkańcy Podhala i turyści jeżdżący w góry do-
       drugiej, żeby mogły się ze sobą związać. Dodatko-  czekali  się  w  końcu  otwarcia  nowej  zakopianki  na
       wo co 5 metrów, bezpośrednio po ułożeniu dolnej   odcinku Rdzawka – Nowy Targ. Choć kierowcom wy-
       warstwy,  wbudowywane  są  w  nią  podłużnie nie-  daje się, że to kolejny odcinek trasy ekspresowej (bo
       wielkie  pręty,  tzw.  dyble.  Zapewniają  one  odpo-  niezauważalnie łączy się z S7 i ma dwa pasy ruchu
       wiednią  współpracę  sąsiadujących  ze  sobą  płyt   w  każdym  kierunku),  ten  16-kilometrowy  fragment
       betonowych, dzięki czemu obciążenie powstające   ma klasę drogi głównej przyspieszonej. Biegnie w zu-
       od kół pojazdów rozkłada się optymalnie między   pełnie nowym śladzie, a nie po starej zakopiance. Na
       płytami.                                   tym niezbyt długim odcinku powstało aż 27 obiektów
       Mieszanka  służąca  do  ułożenia  górnej  warstwy  na-  mostowych,  z  czego  12  ma  ponad  100  m  długości.
       wierzchni  miała  w  swoim  składzie  drobniejsze   Najdłuższe estakady zlokalizowane są w Lasku (687
       kruszywo.  Zaraz  po  nałożeniu  drugiej  warstwy,   metrów) i przed węzłem Nowy Targ Zachód (527 me-
       nawierzchnia  została  spryskiwana  specjalnym  pre-  trów). W ramach inwestycji powstały cztery węzły –
       paratem opóźniającym wiązanie cementu. Powoduje   Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód i Nowy Targ
       to, że wierzchnia warstwa betonu wolniej tężeje i dłu-  Południe.
       żej traci wilgotność. W ciągu pierwszej doby od uło-  Na poszerzenie zakopianki na ostatnim odcinku - do
       żenia wjechały na nią pojazdy z obrotowymi metalo-  Zakopanego,  nie  ma  co  liczyć,  ale  drogowcy  stara-
       wymi szczotkami zdejmując cienką warstwę betonu   ją  się  poprawić  płynność  ruchu  na  drodze  poprzez
       i odsłaniając kruszywo. Dzięki temu nawierzchnia be-  jej modernizację. W samym Zakopanem trwa budo-
       tonowa jest szorstka, a samochody mają zapewnio-  wa  dwóch  rond,  na  skrzyżowaniach  drogi  krajowej
       ną odpowiednią przyczepność i tarcie w razie hamo-  47 (zakopianki) z ul. Wojdyły i z ul. Ustup. Pierwsze
       wania. Po odsłonięciu kruszywa nawierzchnia drogi   z nich będzie turbinowe, co pozwoli na płynny prze-
       została  ponownie  spryskana,  żeby  utrzymać  odpo-  jazd w trzech kierunkach – do centrum Zakopanego,
       wiednie tempo tężenia betonu i nie dopuścić do jego   do Poronina i na Olczę. Drugie poprawi połączenie
       pękania pod wpływem skurczu w czasie wiązania. Na   drogi krajowej z Ustupem i Harendą.
       ułożonej  nawierzchni  wykonano  poprzeczne  nacię-
       cia,  tzw.  dylatacje  skurczowe,  w  miejscu  ułożenia   Ważne obwodnice
       dybli. Taki zabieg wymusza powstanie ewentualnych   Obwodnice  to  także  bardzo  ważne  inwestycje  dro-
       pęknięć  właśnie  w  miejscu  nacięcia,  dzięki  czemu   gowe,  służące  wyprowadzeniu  ruchu  tranzytowego
       konstrukcja jest trwalsza. Wykonane nacięcie zostało   z  centrum  miast  i  wsi.  W  Małopolsce  trwa  budowa
       odpowiednio uszczelnione.                  kilku obwodnic.

                                                                                                    19
                                                                                      BUDOWNICZY
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24