Page 26 - Budowniczy Nr2
P. 26

BUDOWNICTWO W POLSCe




                             falę powodziową i przepływ w dolinie Odry o około   •  objętość wody przy maksymalnym piętrzeniu – oko-
                             600m³/s. Umożliwia to bezpieczne przeprowadzenie   ło 185,0 mln m ,
                                                                                   3
                             przez Wrocław fali powodziowej o przepływie 3.100   • maksymalna powierzchnia wody – 26,3 km ,
                                                                                                         2
                             m /s. który zapewniła ukończona przebudowa syste-  • długość całkowita zapór ziemnych – 21,8 km,
                              3
                             mu kanałów Odry i budowli hydrotechnicznych znaj-  • maksymalna wysokość zapór ziemnych – 11,1 m.
                             dujących się w obrębie miasta i jego okolic.
                             Na  lokalizację  zbiornika  wybrano  odcinek  doliny   W  ramach  projektu  wykonana  została  przebudowa
                             Odry  od  mostu  drogowego  Krzyżanowice  -  Buków   całego  układu  rzek  i  cieków  wodnych,  które  w  do-
                             do rozdziału wód powyżej Raciborza. Czasza zbior-  tychczasowym stanie naturalnym na obszarze zbior-
                             nika styka się ze wschodnim zboczem doliny w re-  nika wpływały do rzeki Odry. W związku z powyższym
                             jonie miejscowości Brzezie na długości 1,1 km. Pod   autorzy projektu zmuszeni byli do zaprojektowania
                             mostem  drogowym  w  Krzyżanowicach  zbiornik   szeregu  budowli  hydrotechnicznych,  które  będą
                             przeciwpowodziowy  łączy  się  z  polderem  Buków.   pozwalały  na  odpływ  wód  z  terenów  przyległych
                             Zbiornik został ukształtowany przez wybudowanie   w okresie piętrzenia w zbiorniku.
                             zapory  czołowej  oraz  zapór  bocznych:  lewobrzeż-  Miejsce, gdzie zaplanowano przyszły zbiornik zloka-
                             nej  i  prawobrzeżnej.  Kształt  zbiornika  został  uwa-  lizowane jest w pradolinie Odry dlatego też z natury
                             runkowany zabudową miasta Racibórz i istniejącą   rzeczy obszar ten ma skomplikowaną budowę geolo-
                             infrastrukturą  techniczną,  a  w  szczególności  prze-  giczną, co pociągnęło za sobą konieczność wykona-
                             biegiem linii kolejowej Kędzierzyn Koźle - Chałup-  nia i prowadzenia dużej ilości badań geologicznych
                             ki, wzdłuż lewego obwałowania zbiornika oraz linii   a także oceny i analiz geotechnicznych na etapie pro-
                             kolejowej Racibórz-Markowice do Olzy, na prawym   jektowania lecz również, co dużo ważniejsze, w cza-
                             brzegu zbiornika.                          sie samej realizacji.
                             Podstawowe parametry zbiornika:            W ramach projektu powstały:
                Ogólny Plan Zbiornika
                   Racibórz Dolny  • poziom korony zapory – 197,50 m npm,   •  zapora  czołowa  o  długości  4  km  wraz  z  Budowlą
                             • maksymalny poziom piętrzenia – 195,20 m npm,   przelewowo spustową i Upustem do Odry Miejskiej.
                                                                        •  zapora lewobrzeżna o długości 9 ,6 km wraz z bu-
                                                                        dowlą Rozdział wód rz. Psiny i przełożonym kory-
                                                                        tem rz.Psiny
                                                                        •  zapora prawobrzeżna o długości 8,8 km wraz z Pom-
                                                                        powniami Lubomia i Buków oraz systemem odwod-
                                                                        nienia zawala
                                                                        • zaplecze administracyjno-eksploatacyjne
                                                                        Łączna długość zapór 22,4 km o łącznej kubaturze 7,4
                                                                        mln m 3
                                                                        O skali obiektu niech świadczą także fakty - podczas
                                                                        budowy wykonano:
                                                                        •  539 tys m  uszczelnienia nasypów zapór za pomocą
                                                                                2
                                                                        bentomaty i folii PEHD
                                                                        •  200  tys  m   uszczelnienia  podłoża  korpusu  zapór
                                                                                 2
                                                                        pionowymi przesłonami z zawiesiny bentonitowo-
                                                                        cementowej i stalowych ścianek szczelnych
                                                                        •  180 tys m  drenaży powierzchniowych z materacy
                                                                                2
                                                                        siatkowo kamiennych
                                                                        •  620 tys m  nawierzchni trawiastych.
                                                                                2
                                                                        Budowla Przelewowo-Spustowa (BPS) zlokalizowana
                                                                        jest w km 1+432 zapory czołowej. Jest posadowioną
                                                                        na palach hydrotechniczną budowlą żelbetową, sze-
                                                                        ścioprzęsłową, ze stałymi progami piętrzącymi wys.
                                                                        2,5m  zaprojektowanymi  w  pięciu  przęsłach,  z  któ-
                                                                        rych szóste przęsło (jedno ze środkowych) jest przę-
                                                                        słem żeglugowym, umożliwiającym przejście jedno-
                                                                        stek pływających na przyszłym szlaku wodnym Odry
                                                                        od Ostrawy do Kędzierzyna Koźla.
                                                                        •  Wysokość  budowli  od  fundamentów  do  poziomu
                                                                        nawierzchni przejścia mostowego - 18m
                                                                        • Kubatura żelbetowych elementów BPS – 65 tys. m 3
                                                                        •  Posadowienie  na  835  szt.  palach  o  głębokości  od
                                                                        13-30 m
                                                                        •  Upusty denne 6 szt. o wym 450 x 350 cm wyposażo-
                                                                        ne w zamknięcia główne i awaryjne
                                                                        •  Zamknięcia główne - 6 szt. o wym. 8650 x 11800 cm
                                                                        i ciężarze pojedynczej zasuwy 65 Mg

              26         Lipiec – grudzień 3-4/2024 (95-96)
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31