Page 39 - Budowniczy Nr2
P. 39

PrAWO




       Ustawodawca zatem nie bacząc, jak to może wpły-  ponieważ  pozwolenia  dotyczą  tylko  obiektów  wpi-
       nąć  na  skomplikowane  już  procedury  uzyskiwania   sanych  do  rejestru  zabytków.  Decyzja  nakazująca
       pozwoleń konserwatorskich, „cofnął” się do koniecz-  wykonanie niezbędnych prac konserwatorskich lub
       ności  składania  przez  Wnioskodawców  dokumen-  robót budowlanych (art. 49 u.o.z.o.z.) również może
       tu  (aktów  notarialnych,  aktów  własności  ziemi  czy   dotyczyć tylko zabytku wpisanego do rejestru.
       wypisów  z  Ksiąg  wieczystych),  zamiast  pozostawić   W tym miejscu, należy zgodzić się z opinią Rzecznika
       oświadczenie  o  posiadanym  prawie  do  dyspono-  Praw Obywatelskich, zawartą w piśmie skierowa-
       wania  zabytkiem  i  wprowadzić  wymaganą  klauzu-  nym do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowe-
       lę  odpowiedzialności  karnej  do  ustawy  o  ochronie   go z dnia 3 kwietnia 2020 r. Znak: IV.7002.11.2018.
       zabytków i opiece nad zabytkami . W mojej ocenie   KP, że „(…) właściciele zabytków objętych ochroną
       świadczy to o lekceważeniu praw jednostki przez de-  tymczasową  nie  mogą  prowadzić  m.in.  prac  kon-
       mokratyczne państwo prawa i winno ulec niezwłocz-  serwatorskich,  restauratorskich  i  robót  budowla-
       nej zmianie.                               nych, jednakże wszczęcie postępowania w sprawie
          W tym kontekście również należy stanowczo   wpisu zabytku do rejestru nie oznacza zwolnienia
          stwierdzić, że ustawa o ochronie zabytków nie   właściciela tego zabytku z ustanowionego w art. 5
          nadąża za Prawem budowlanym.            ustawy o ochronie zabytków obowiązku opieki nad
                                                  zabytkiem, w tym prowadzenia prac konserwator-
       Kolejnym  i  w  mojej  ocenie  bardzo  istotnie  utrud-  skich,  restauratorskich  i  robót  budowlanych  przy
       niającym  życie  właścicielom  zabytków  przepisem,   zabytku. Dochodzi w tym przypadku zatem nie tyl-
       który pojawił się w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r.   ko  do  zróżnicowania  sytuacji  prawnej  właścicie-
       o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (wpro-  li zabytków i dalej idących ograniczeń w zakresie
       wadzony ustawą z dnia 22 czerwca 2017 r. o zmianie   prowadzenia prac w czasie trwania postępowania
       ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytka-  o wpis do rejestru zabytków, aniżeli po jego doko-
       mi oraz niektórych innych ustaw, która weszła w ży-  naniu, lecz również de facto do kolizji obowiązków,
       cie w dniu 9 września 2017 r.) jest art. 10a, zgodnie   jakie spoczywają na właścicielu zbytku. (…)” .
       z którym od dnia wszczęcia postępowania w spra-
       wie  wpisu  zabytku  do  rejestru  do  dnia,  w  którym   Zatem należy uznać, że istnieje pilna potrzeba zmia-
       decyzja  w  tej  sprawie  stanie  się  ostateczna,  przy   ny lub uzupełnienia instytucji, wynikającej z art. 10a
       zabytku,  którego  dotyczy  postępowanie,  zabrania   aktualnie obowiązującej ustawy.
       się  prowadzenia  prac  konserwatorskich,  restaura-  Kolejnym i bardzo istotnym aspektem, który chciała-
       torskich,  robót  budowlanych  i  podejmowania  in-  bym przedstawić, jest wzajemna współpraca między
       nych działań, które mogłyby prowadzić do narusze-  organami  administracji  architektoniczno-budowla-
       nia substancji lub zmiany wyglądu zabytku. Zakaz   nej, nadzorem budowlanym i organami ochrony za-
       ten  dotyczy  również  robót  budowlanych  objętych   bytków. Jest to bardzo szeroki i skomplikowany te-
       pozwoleniem na budowę lub zgłoszeniem, a także   mat i wymaga odrębnego artykułu.
       działań określonych w innej decyzji pozwalającej na
       ich prowadzenie.
       Przepis ten wprowadził swego rodzaju „dodatkową”
       formę ochrony zabytku, w stosunku, do którego pro-
       wadzone jest postępowanie w sprawie wpisu do re-
       jestru.  Nierespektowanie  tego  zapisu  może  skutko-
       wać wszczęciem procedury karnej za zniszczenie lub
       uszkodzenie zabytku, wynikającej z art. 108 ustawy
       o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
       Znaczna  większość  wojewódzkich  konserwatorów
       zabytków w Polsce stosuje się do interpretacji tego
       przepisu prezentowanej przez Ministerstwo Kultury,
       jakoby przepis ten wprowadził całkowity zakaz wy-
       konywania wszelkich działań przy obiekcie, będącym
       przedmiotem toczącego się postępowania w sprawie
       wpisu do rejestru. Nie można jednak oprzeć się wra-
       żeniu, że, gdyby rzeczywiście zamiarem ustawodaw-
       cy było wprowadzenie całkowitego zakazu, to wydaje
       się, że by to wprost wyartykułował, a nie w brzmieniu
       jakie aktualnie obowiązuje.
       Ponadto  ustawa  nie  wskazuje  ani  formy,  ani  trybu
       postępowania, w sytuacji kiedy dysponent zabytku,
       którego  dotyczy  postępowanie  o  wpis  do  rejestru,
       chce, a niejednokrotnie powinien podjąć prace przy
       tym  obiekcie  w  celu  zapobieżenia  niszczeniu  tego
       zabytku (bieżące naprawy, bądź bardziej skompliko-
       wane roboty budowlane). Nie jest możliwe w tej sy-
       tuacji działanie organu ochrony zabytków w formie
       decyzji administracyjnej (w trybie art. 36 u.o.z.o.z.),

                                                                                                    39
                                                                                      BUDOWNICZY
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44