Page 36 - Budowniczy Nr2
P. 36

PrAWO




                                                                         Anna Żak, dr nauk prawnych, mgr inż.
                                     Dlaczego ustawa o ochronie zabytków

                                       nie nadąża za Prawem budowlanym?

                                                                                              (część II)




                             Rozpoczynając kolejne rozważania na temat niedo-  W praktyce organów ochrony zabytków wygląda to
                             skonałości  przepisów  ustawy  o  ochronie  zabytków   tak, że Inwestor chcąc np. dokonać istotnych (z punk-
                             i opiece nad zabytkami, w odniesieniu do najbliższej   tu widzenia Prawa budowlanego) zmian w projekcie
                             nam Inżynierom ustawy Prawo budowlane, przypo-  zagospodarowania działki lub terenu oraz zmian pro-
                             mnę pokrótce swój poprzedni artykuł, publikowany   jektu  architektoniczno-budowlanego,  który  został
                             w Biuletynie, w szczególności tezy i wnioski w nim   zatwierdzony  ostateczną  decyzją  o  pozwoleniu  na
                             podniesione.                               budowę, a wcześniej projekt ten stanowił załącznik
                             Zgodnie z zasadą trwałości, określoną w art. 16 ust. 1   do  decyzji  wojewódzkiego  konserwatora  zabytków,
                             Kodeksu postępowania administracyjnego, decyzje,   jest zobligowany do uzyskania decyzji o zmianie po-
                             od których nie służy odwołanie w administracyjnym   zwolenia na budowę, w trybie art. 36a Prawa budow-
                             toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie   lanego.  Do  wniosku  winien  załączyć  m.in.  projekt
                             sprawy, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich   zagospodarowania  działki  lub  terenu  oraz  projekt
                             decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowie-  architektoniczno-budowlany  obejmujący  te  zmiany
                             nie  postępowania  może  nastąpić  tylko  w  przypad-  oraz decyzję wojewódzkiego konserwatora zabytków
                             kach przewidzianych w kodeksie lub ustawach szcze-  o pozwoleniu na wykonanie prac, będących przed-
                             gólnych.                                   miotem  zmian  w  stosunku  do  pierwotnych  projek-
                             W  myśl  art.  163  kpa,  regulacja  prawna  określona   tów.  Organ  ochrony  zabytków  nie  mając  narzędzia
                             w art. 36a ust.1 Prawa budowlanego mieści w sobie   do  zmiany  pozwolenia,  wydanego  na  podstawie
                             normę  szczególną  w  stosunku  do  ogólnej  regulacji   art. 36 ust. 1 u.o.z.o.z. oraz z obawy przed sytuacją,
                             zawartej w art. 155 kpa i zgodnie z zasadą lex specia-  w której w obiegu prawnym funkcjonowałyby dwie
                             lis derogat legi generali stanowi wyłączną podstawę   odrębne  i  kolidujące  ze  sobą  decyzje  konserwator-
                             do zmiany ostatecznej decyzji o pozwoleniu na bu-  skie  (obejmujące  projekt  pierwotny  i  projekt  zmie-
                             dowę. Chcąc więc dokonać istotnego odstąpienia od   niony stanowiący załącznik do wniosku o zmianę po-
                             zatwierdzonego  projektu  zagospodarowania  działki   zwolenia na budowę), wygaszają pierwotną decyzję
                             lub  terenu  oraz  projektu  architektoniczno-budow-  konserwatorską (na podstawie art. 162 § 1 pkt 1 kpa),
                             lanego lub innych warunków pozwolenia na budo-  na wniosek Inwestora, a następnie wydają nową, na
                             wę, inwestor musi uzyskać w istocie nową decyzję,   podstawie art. 36 ust. 1 u.o.z.o.z., której załącznikiem
                             ograniczoną tylko do tych aspektów inwestycji, które   są zmienione projekty. W toku postępowania o wy-
                             mają ulec zmianie.                         gaszenie pierwotnego pozwolenia konserwatorskie-
                             Postępowanie w sprawie zmiany pozwolenia na bu-  go oraz o wydanie nowego pozwolenia Inwestor jest
                             dowę wszczynane jest w nowej sprawie w stosunku   zmuszony do wstrzymania wszelkich prac, co kom-
                             do rozstrzygniętej wcześniej decyzją o pozwoleniu na   plikuje i wydłuża procedurę.
                             budowę i ograniczone merytorycznie tylko do zakre-  Istnieje zatem silna potrzeba wprowadzenia do usta-
                             su  dokonywanej  zmiany  projektu  zagospodarowa-  wy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami od-
                             nia  działki  lub  terenu  oraz  projektu  architektonicz-  powiednika  art.  36a  Prawa  budowlanego,  niemniej
                             no-budowlanego i decyzji o pozwoleniu na budowę.   należałoby również wprowadzić przepisy uzupełnia-
                             Niemniej należy podkreślić, że inwestycja trwa i jest   jące,  dotyczące  kwalifikacji  istotnego  odstąpienia
                             realizowana  (bez  potrzeby  wstrzymywania  robót   od  projektów/programów  prac,  będących  załączni-
                             budowlanych czy budowy). o ile nie dotyczy zakre-  kiem do pozwolenia konserwatorskiego (na gruncie
                             su zmian, które zamierzamy dokonać w stosunku do   u.o.z.o.z. nie istnieje instytucja zatwierdzenia projek-
                             pierwotnego pozwolenia i projektu budowlanego.   tu bądź programu prac konserwatorskich!).
                             Na gruncie przepisów ustawy o ochronie zabytków
                             i  opiece  nad  zabytkami  nie  ma  odpowiednika  art.   Kolejną  instytucją,  która  istnieje  na  gruncie  Pra-
                             36a  Prawa  budowlanego.  Jeżeli  w  toku  prowadze-  wa  budowlanego,  w  art.  40  –  a  brak  jej  w  ustawie
                             nia  prac  objętych  pozwoleniem  konserwatorskim   o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – jest
                             zaistnieją przyczyny skutkujące koniecznością zmia-  przeniesienie decyzji o pozwoleniu na rzecz innego
                             ny tej decyzji (choćby w niewielkim zakresie), np. In-  podmiotu, jeżeli przyjmuje on wszystkie warunki za-
                             westor postanowi wprowadzić zmiany w projekcie,   warte w tej decyzji oraz złoży oświadczenie o posia-
                             który stanowił załącznik do ostatecznej decyzji wo-  danym prawie do dysponowania nieruchomością na
                             jewódzkiego konserwatora zabytków, organ nie ma   cele budowlane (w przypadku pozwoleń konserwa-
                             prawnych możliwości do takiej zmiany. Wiąże się to   torskich  podmiot  jest  obowiązany  do  przedłożenia
                             najczęściej  z  obowiązkiem  uzyskania  nowego  po-  dokumentu potwierdzającego takie prawo).
                             zwolenia konserwatorskiego (por. wyrok NSA z dnia 6   Przepisy art. 40 Prawo budowlane regulują proce-
                             marca 2012 r., Sygn. akt II OSK 86/11, LEX nr 1138217).   durę przeniesienia pozwolenia na budowę na inny

              36         Lipiec – grudzień 3-4/2024 (95-96)
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41