Page 37 - Budowniczy Nr2
P. 37

PrAWO




       podmiot,  a  skoro  mówią  o  stronach  i  postępowa-  W praktyce, organy ochrony zabytków wygaszają de-
       niu  należy  domniemywać,  że  sprawa  dotycząca   cyzje o pozwoleniu na prace na podstawie art. 162 §
       przeniesienia załatwiana jest w formie aktu admi-  1 pkt 2 kpa, a następnie wydają nowe pozwolenie, na
       nistracyjnego.  W  tej  sytuacji,  zgodnie  z  zasadą,  że   rzecz innego podmiotu. Nie trzeba nikogo przekony-
       organ administracji załatwia sprawę przez wydanie   wać, że wydłuża to proces inwestycyjny i przysparza
       decyzji (art. 104 kpa), należy przyjąć, że przepis art.   zbędnych procedur, przy tak już bardzo obciążonych
       40  Prawa  budowlanego  stanowi  materialnopraw-  służbach ochrony zabytków.
       ną  podstawę  do  wydania  decyzji  administracyjnej   Przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę jest
       o przeniesieniu albo odmowie przeniesienia decy-  elastycznym  instrumentem  dokonywania  zmian
       zji  o  pozwoleniu  na  budowę  (lub  decyzji  o  wzno-  podmiotowych po stronie adresata decyzji, co niesie
       wieniu robót - art. 40 ust. 2 Prawa budowlanego).   za sobą szerokie możliwości zastosowania tej insty-
       Rozstrzygnięcie  w  tym  przedmiocie  wydaje  organ   tucji  w  praktyce,  czego  brakuje  na  gruncie  ustawy
       administracji  architektoniczno-budowlanej,  który   o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
       był właściwy do wydania decyzji w I instancji (nawet   Istnieje  zatem  silna  potrzeba  wprowadzenia  możli-
       jeśli  była  przedmiotem  postępowania  przed  orga-  wości przeniesienia uprawnień wynikających z decy-
       nem odwoławczym). (patrz II OW 59/05, ONSA i WSA   zji konserwatorskich, wydawanych na podstawie art.
       2006, Nr 4, poz. 98).                      36 ust. 1 u.o.z.o.z. również w tej ustawie, co w znacz-
       Podobna instytucja przeniesienia decyzji uregulowa-  nym stopniu skróciłoby proces inwestycyjny, a często
       na jest w art. 63 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003   usprawniłoby pracę w organach ochrony zabytków.
       o  planowaniu  i  zagospodarowaniu  przestrzennym,   Kolejnym,  acz  bardzo  istotnym  elementem  różnią-
       zgodnie z którym organ, który wydał decyzję o wa-  cym  ustawę  o  ochronie  zabytków  i  opiece  nad  za-
       runkach zabudowy jest obowiązany ,za zgodą strony,   bytkami  od  Prawa  budowlanego  jest  obligatoryj-
       na której rzecz decyzja została wydana, do przenie-  ny załącznik do wniosku o wydanie pozwolenia na
       sienia tej decyzji na rzecz innej osoby, jeżeli przyjmu-  budowę  i  pozwolenia  konserwatorskiego  –  doku-
       je ona wszystkie warunki zawarte w tej decyzji.  ment, świadczący o posiadaniu przez inwestora ty-
       Artykuł 40 ust. 3 Prawa budowlanego ogranicza krąg   tułu prawnego do nieruchomości objętej wnioskiem
       stron  w  postępowaniu  o  przeniesienie  pozwolenia   o wydanie decyzji.
       na budowę do dotychczasowego adresata tej decy-  Od  11.7.2003  r.  w  Prawie  budowlanym  obowiązuje
       zji oraz podmiotu, który ubiega się o jej przeniesienie   regulacja, zgodnie z którą zamiast dotychczasowego
       (wyłączono unormowanie art. 28 kpa).       wykazania się prawem do dysponowania nierucho-
          Ważne!                                  mością na cele budowlane (w formie np.: aktu nota-
                                                  rialnego czy wypisu z księgi wieczystej), przewidzia-
          W orzecznictwie przyjmuje się niezmiennie, że   ne jest złożenie oświadczenia o posiadanym prawie
          nie jest dopuszczalna zmiana strony w trybie   do  dysponowania  nieruchomością  na  cele  budow-
          art. 155 kpa, nawet za jej wyraźną zgodą. Innymi   lane.  Oświadczenie  to  składane  jest  pod  rygorem
          słowy, nie jest dopuszczalne – co do zasady –   odpowiedzialności  karnej,  natomiast  wzór  oświad-
          przeniesienie praw i obowiązków nałożonych   czenia o posiadanym prawie do dysponowania nie-
          decyzją na inny podmiot, bez wyraźnego   ruchomością  na  cele  budowlane  stanowi  załącznik
          umocowania w prawie materialnym.        do wydanego – z upoważnienia zawartego w art. 32




































                                                                                                    37
                                                                                      BUDOWNICZY
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42