Page 37 - Budowniczy Nr2
P. 37
PrAWO
podmiot, a skoro mówią o stronach i postępowa- W praktyce, organy ochrony zabytków wygaszają de-
niu należy domniemywać, że sprawa dotycząca cyzje o pozwoleniu na prace na podstawie art. 162 §
przeniesienia załatwiana jest w formie aktu admi- 1 pkt 2 kpa, a następnie wydają nowe pozwolenie, na
nistracyjnego. W tej sytuacji, zgodnie z zasadą, że rzecz innego podmiotu. Nie trzeba nikogo przekony-
organ administracji załatwia sprawę przez wydanie wać, że wydłuża to proces inwestycyjny i przysparza
decyzji (art. 104 kpa), należy przyjąć, że przepis art. zbędnych procedur, przy tak już bardzo obciążonych
40 Prawa budowlanego stanowi materialnopraw- służbach ochrony zabytków.
ną podstawę do wydania decyzji administracyjnej Przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę jest
o przeniesieniu albo odmowie przeniesienia decy- elastycznym instrumentem dokonywania zmian
zji o pozwoleniu na budowę (lub decyzji o wzno- podmiotowych po stronie adresata decyzji, co niesie
wieniu robót - art. 40 ust. 2 Prawa budowlanego). za sobą szerokie możliwości zastosowania tej insty-
Rozstrzygnięcie w tym przedmiocie wydaje organ tucji w praktyce, czego brakuje na gruncie ustawy
administracji architektoniczno-budowlanej, który o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
był właściwy do wydania decyzji w I instancji (nawet Istnieje zatem silna potrzeba wprowadzenia możli-
jeśli była przedmiotem postępowania przed orga- wości przeniesienia uprawnień wynikających z decy-
nem odwoławczym). (patrz II OW 59/05, ONSA i WSA zji konserwatorskich, wydawanych na podstawie art.
2006, Nr 4, poz. 98). 36 ust. 1 u.o.z.o.z. również w tej ustawie, co w znacz-
Podobna instytucja przeniesienia decyzji uregulowa- nym stopniu skróciłoby proces inwestycyjny, a często
na jest w art. 63 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 usprawniłoby pracę w organach ochrony zabytków.
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Kolejnym, acz bardzo istotnym elementem różnią-
zgodnie z którym organ, który wydał decyzję o wa- cym ustawę o ochronie zabytków i opiece nad za-
runkach zabudowy jest obowiązany ,za zgodą strony, bytkami od Prawa budowlanego jest obligatoryj-
na której rzecz decyzja została wydana, do przenie- ny załącznik do wniosku o wydanie pozwolenia na
sienia tej decyzji na rzecz innej osoby, jeżeli przyjmu- budowę i pozwolenia konserwatorskiego – doku-
je ona wszystkie warunki zawarte w tej decyzji. ment, świadczący o posiadaniu przez inwestora ty-
Artykuł 40 ust. 3 Prawa budowlanego ogranicza krąg tułu prawnego do nieruchomości objętej wnioskiem
stron w postępowaniu o przeniesienie pozwolenia o wydanie decyzji.
na budowę do dotychczasowego adresata tej decy- Od 11.7.2003 r. w Prawie budowlanym obowiązuje
zji oraz podmiotu, który ubiega się o jej przeniesienie regulacja, zgodnie z którą zamiast dotychczasowego
(wyłączono unormowanie art. 28 kpa). wykazania się prawem do dysponowania nierucho-
Ważne! mością na cele budowlane (w formie np.: aktu nota-
rialnego czy wypisu z księgi wieczystej), przewidzia-
W orzecznictwie przyjmuje się niezmiennie, że ne jest złożenie oświadczenia o posiadanym prawie
nie jest dopuszczalna zmiana strony w trybie do dysponowania nieruchomością na cele budow-
art. 155 kpa, nawet za jej wyraźną zgodą. Innymi lane. Oświadczenie to składane jest pod rygorem
słowy, nie jest dopuszczalne – co do zasady – odpowiedzialności karnej, natomiast wzór oświad-
przeniesienie praw i obowiązków nałożonych czenia o posiadanym prawie do dysponowania nie-
decyzją na inny podmiot, bez wyraźnego ruchomością na cele budowlane stanowi załącznik
umocowania w prawie materialnym. do wydanego – z upoważnienia zawartego w art. 32
37
BUDOWNICZY