Page 23 - Budowniczy Nr3_wersja do flipbook
P. 23
INwesTyCje
Grzegorz Skowron, Agencja Informacyjna GEG
Czterokilometrowy tunel kolejowy
wydrąży tarcza TBM
To będzie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Będzie miał blisko 4 kilometry i połączy Męcinę
z Mordarką. Wydrąży go tarcza TBM przetransportowana do Polski z Chin. Rozpoczęcie prac planowane
jest w pierwszej połowie tego roku,
Tunel między Męciną a Mordarką jest jednym z klu- Modernizacja linii kolejowej Chabówka - Nowy Sącz
czowych elementów modernizacji linii Kolejowej 104 wraz z tunelem Męcina - Mordarka wchodzi w skład
Chabówka - Nowy Sącz. To właściwie dwa tunele - wielkiego projektu inwestycyjnego "Podłęże - Piekieł-
główny (w którym będą poruszać się pociągi) i ewa- ko". Jego realizacja zapewni dojazd pociągiem z Kra-
kuacyjny (dla ewentualnej ewakuacji pasażerów, kowa do Nowego Sącza w około godzinę, a z Krakowa
gdyby doszło do takiej konieczności). Cały obiekt ma do Zakopanego - w czasie 90-100 minut. Inwestycja
być gotowy w 2027 roku. zakłada przebudowę i modernizację istniejących linii
Tunel główny zostanie wydrążony przez wykonaną kolejowych i budowę ok. 60 km nowej trasy z Podłęża
i przetestowaną w Chinach tarczę TBM. Sama głowi- do Piekiełka. Po nowych i zmodernizowanych torach
ca tnąca ma 11 metrów średnicy ii waży 245 ton. Jej pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h.
napęd główny to kolejne 100 ton, a przenośnik ślima- Fot. PKP PLK
kowy o długości 20 metrów - następne 85 ton. Cała
maszyna waży ponad 2,5 tys. ton.
Samo jej dostarczenie na plac budowy było skom-
plikowanym procesem logistycznym. Na pokła-
dzie statku tarcza TBM pokonała kilka tysięcy
kilometrów - w portu w Szanghaju do Gdańska.
Stamtąd na 88 ciężarówkach wszystkie elementy
maszyny na przełomie lutego i marca przetrans-
portowano na plac budowy koło Pisarzowej. Tam
zostanie złożona i w połowie roku będzie gotowa
do pracy.
Pierwsza tarcza TBM dotarła na plac budowy koło Pi-
sarzowej na początku stycznia tego roku. Ta maszyna
do drążenia tunelu ma 5 metrów średnicy, waży 600
ton. Ona również została wyprodukowana w Chi-
nach, także dotarła do Polski drogą morską, potem
na 30 ciężarówkach przejechała z portu nad Bałty-
kiem w okolice Limanowej. Mniejsza tarcza będzie
drążyć tunel ewakuacyjny.
23
BudoWNIczy