Page 23 - Budowniczy Nr3_wersja do flipbook
P. 23

INwesTyCje




       Grzegorz Skowron, Agencja Informacyjna GEG
       Czterokilometrowy tunel kolejowy

       wydrąży tarcza TBM


       To będzie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Będzie miał blisko 4 kilometry i połączy Męcinę
       z Mordarką. Wydrąży go tarcza TBM przetransportowana do Polski z Chin. Rozpoczęcie prac planowane
       jest w pierwszej połowie tego roku,

       Tunel między Męciną a Mordarką jest jednym z klu-  Modernizacja  linii  kolejowej  Chabówka  -  Nowy  Sącz
       czowych elementów modernizacji linii Kolejowej 104   wraz z tunelem Męcina - Mordarka wchodzi w skład
       Chabówka - Nowy Sącz. To właściwie dwa tunele -   wielkiego projektu inwestycyjnego "Podłęże - Piekieł-
       główny (w którym będą poruszać się pociągi) i ewa-  ko". Jego realizacja zapewni dojazd pociągiem z Kra-
       kuacyjny  (dla  ewentualnej  ewakuacji  pasażerów,   kowa do Nowego Sącza w około godzinę, a z Krakowa
       gdyby doszło do takiej konieczności). Cały obiekt ma   do Zakopanego - w czasie 90-100 minut. Inwestycja
       być gotowy w 2027 roku.                    zakłada przebudowę i modernizację istniejących linii
       Tunel  główny  zostanie  wydrążony  przez  wykonaną   kolejowych i budowę ok. 60 km nowej trasy z Podłęża
       i przetestowaną w Chinach tarczę TBM. Sama głowi-  do Piekiełka. Po nowych i zmodernizowanych torach
       ca tnąca ma 11 metrów średnicy ii waży 245 ton. Jej   pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h.
       napęd główny to kolejne 100 ton, a przenośnik ślima-                        Fot. PKP PLK
       kowy o długości 20 metrów - następne 85 ton. Cała
       maszyna waży ponad 2,5 tys. ton.
       Samo jej dostarczenie na plac budowy było skom-
       plikowanym  procesem  logistycznym.  Na  pokła-
       dzie  statku  tarcza  TBM  pokonała  kilka  tysięcy
       kilometrów  -  w  portu  w  Szanghaju  do  Gdańska.
       Stamtąd na 88 ciężarówkach wszystkie elementy
       maszyny na przełomie lutego i marca przetrans-
       portowano na plac budowy koło Pisarzowej. Tam
       zostanie złożona i w połowie roku będzie gotowa
       do pracy.
       Pierwsza tarcza TBM dotarła na plac budowy koło Pi-
       sarzowej na początku stycznia tego roku. Ta maszyna
       do drążenia tunelu ma 5 metrów średnicy, waży 600
       ton.  Ona  również  została  wyprodukowana  w  Chi-
       nach, także dotarła do Polski drogą morską, potem
       na  30  ciężarówkach  przejechała  z  portu  nad  Bałty-
       kiem  w  okolice  Limanowej.  Mniejsza  tarcza  będzie
       drążyć tunel ewakuacyjny.
































                                                                                                    23
                                                                                      BudoWNIczy
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28