Page 20 - Budowniczy Nr3_wersja do flipbook
P. 20

INwesTyCje




                                                                  Grzegorz Skowron, Agencja Informacyjna GEG
                         Drogowcy domykają IV obwodnicę Krakowa


                                                         W Krakowie powstaje ponad 1,5-kilometrowa estakada.
          Prawie dwie trzecie tego obiektu inżynierskiego wykonywana jest w technologii nasuwania podłużnego.
                          W marcu drogowcy byli na półmetku inwestycji, w sierpniu planowane jest zakończenie
                                                                    nasuwania wszystkich elementów estakady.


                             Estakada  o  długości  1589  metrów  jest  częścią  kra-  Kolejne  segmenty  obiektu  są  przygotowywane  na
                             kowskiego  odcinka  drogi  ekspresowej  S7,  biegnie   specjalnym  stanowisku  prefabrykacji,  gdzie  w  sza-
                             nad ul. Petőfiego i torami kolejowymi. Blisko kilometr   lunku układa się zbrojenie, a następnie je betonuje.
                             estakady - 942 m jezdni w kierunku Rzeszowa i 915 m   Po stężeniu i sprężeniu betonu segmenty są za pomo-
                             drogi w kierunku Warszawy - powstaje w technologii   cą siłowników wysuwane na podpory estakady. Sta-
                             nasuwu. Różnica w długości wynika z tego, że jezd-  lowa  konstrukcja  na  pierwszym  segmencie  to  tzw.
                             nia w kierunku stolicy kraju biegnie po wewnętrznym   awanbek (dziób montażowy). Opiera się na przęśle
                             łuku.                                      przed segmentem, dzięki czemu zapobiega jego zgię-
                                                                        ciu  i  złamaniu.  Awanbeki  mają  długość  32  metrów
                                      6 metrów na godzinę
                                                                        i ważą ok. 90 ton.
                             Nasuwanie  poszczególnych  segmentów  estakady   W zależności od długości, która waha się od 17 do
                             drogowcy  zaczęli  we  wrześniu  2024  roku.  Jezdnia   26 metrów, ciężar każdego pojedynczego segmentu
                             w  kierunku  Warszawy  liczyć  będzie  40  segmentów,   wynosi od 498 do 762 ton. Wszystkie segmenty będą
                             a  w  kierunku  Rzeszowa  41.  W  połowie  marca  2025   łącznie ważyć ponad 54,4 tys. ton. Segmenty mają
                             roku wykonano i nasunięto odpowiednio segmenty   wysokość 3,3 m i szerokość od 16 do 24 metrów.
                             nr 20 i 21. Budowa estakady jest więc na półmetku.   Każdego  miesiąca  drogowcy  przygotowują  3  lub  4
                             Zakończenie inwestycji planowane jest w sierpniu.  segmenty  dla  każdej  z  jezdni.  Wysuwanie  jednego



















































              20         Styczeń - Marzec 1/2025 (97)
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25