Page 20 - Budowniczy Nr3_wersja do flipbook
P. 20
INwesTyCje
Grzegorz Skowron, Agencja Informacyjna GEG
Drogowcy domykają IV obwodnicę Krakowa
W Krakowie powstaje ponad 1,5-kilometrowa estakada.
Prawie dwie trzecie tego obiektu inżynierskiego wykonywana jest w technologii nasuwania podłużnego.
W marcu drogowcy byli na półmetku inwestycji, w sierpniu planowane jest zakończenie
nasuwania wszystkich elementów estakady.
Estakada o długości 1589 metrów jest częścią kra- Kolejne segmenty obiektu są przygotowywane na
kowskiego odcinka drogi ekspresowej S7, biegnie specjalnym stanowisku prefabrykacji, gdzie w sza-
nad ul. Petőfiego i torami kolejowymi. Blisko kilometr lunku układa się zbrojenie, a następnie je betonuje.
estakady - 942 m jezdni w kierunku Rzeszowa i 915 m Po stężeniu i sprężeniu betonu segmenty są za pomo-
drogi w kierunku Warszawy - powstaje w technologii cą siłowników wysuwane na podpory estakady. Sta-
nasuwu. Różnica w długości wynika z tego, że jezd- lowa konstrukcja na pierwszym segmencie to tzw.
nia w kierunku stolicy kraju biegnie po wewnętrznym awanbek (dziób montażowy). Opiera się na przęśle
łuku. przed segmentem, dzięki czemu zapobiega jego zgię-
ciu i złamaniu. Awanbeki mają długość 32 metrów
6 metrów na godzinę
i ważą ok. 90 ton.
Nasuwanie poszczególnych segmentów estakady W zależności od długości, która waha się od 17 do
drogowcy zaczęli we wrześniu 2024 roku. Jezdnia 26 metrów, ciężar każdego pojedynczego segmentu
w kierunku Warszawy liczyć będzie 40 segmentów, wynosi od 498 do 762 ton. Wszystkie segmenty będą
a w kierunku Rzeszowa 41. W połowie marca 2025 łącznie ważyć ponad 54,4 tys. ton. Segmenty mają
roku wykonano i nasunięto odpowiednio segmenty wysokość 3,3 m i szerokość od 16 do 24 metrów.
nr 20 i 21. Budowa estakady jest więc na półmetku. Każdego miesiąca drogowcy przygotowują 3 lub 4
Zakończenie inwestycji planowane jest w sierpniu. segmenty dla każdej z jezdni. Wysuwanie jednego
20 Styczeń - Marzec 1/2025 (97)